Telkens chkdsk bij opstarten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bratox

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2004
Berichten
124
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met XP. Namelijk elke keer dat ik de pc opstart gaat hij een checkdisk (chkdsk) uitvoeren op de D-schijf van mijn HD. Gevolg is natuurlijk dat het allemaal langer duurt voordat de pc is opgestart en dat zorgt natuurlijk voor de nodige irritatie in het gezin:rolleyes: Daarnaast kan ik de D-schijf ook al niet meer defragmenteren door dit probleem. Zie de bijgevoegde bijlage voor de exacte foutmelding.

Ik heb hem al een aantal keer de chkdsk laten uitvoeren bij het opstarten maar dit mocht allemaal niet baten.

Hebben jullie een oplossing voor dit probleem?

Groeten,
Bratox
 

Bijlagen

  • foutmelding.JPG
    foutmelding.JPG
    17,4 KB · Weergaven: 69
Vaak een teken dat je HD op begeven staat. Althans, ik had dit probleem ook. Hoor je weleens tikken van de HD?
 
Vaak een teken dat je HD op begeven staat. Althans, ik had dit probleem ook. Hoor je weleens tikken van de HD?

Idem, volgende stap bij was de melding "Bad disk press F1 to resume" tijdens het booten. Vreemd genoeg kan ik die schijf nog altijd gebruiken :confused: . Hier stond vroeger mij OS op, heb hem nu in een externe behuizing geplaats als USB schijf.
 
Idem, volgende stap bij was de melding "Bad disk press F1 to resume" tijdens het booten. Vreemd genoeg kan ik die schijf nog altijd gebruiken :confused: . Hier stond vroeger mij OS op, heb hem nu in een externe behuizing geplaats als USB schijf.

Ik zag hem op een gegeven moment niet meer in verkenner.
Op de schijf stonden al mijn foto's. Met DataGetBack, 98% van mijn foto's kunnen terughalen.
Hierna een nieuwe schijf gekocht. Deze kreeg na een aantal weken dezelfde kuren.
Probleem bleek hem in mijn voeding te zitten(te zwak). Nieuwe voeding gekocht, en hierna kon ik beide schijven weer gebruiken. Wel was ik op de oude schijf 10MB kwijt.
Waarschijnlijk ging de schijf "klapperen" door een te lage spanning waardoor hij is beschadigd. wel een voordeel is dat ik nu 530GB aan opslag heb.:D
 
Vaak een teken dat je HD op begeven staat. Althans, ik had dit probleem ook. Hoor je weleens tikken van de HD?

poe... ik denk het wel maar dat is volgens mij al een hele tijd geleden dat ik dat voor het laatst heb gehoord. Maar als het zo erg gesteld is met de HD hoe komt het dan dat hij dit probleem alleen aangeeft bij de D-schijf en niet ook bij de C-schijf aangezien het allemaal gewoon dezelfde HD is?

Windows XP er opnieuw opgooien is dus geen oplossing?
 
poe... ik denk het wel maar dat is volgens mij al een hele tijd geleden dat ik dat voor het laatst heb gehoord. Maar als het zo erg gesteld is met de HD hoe komt het dan dat hij dit probleem alleen aangeeft bij de D-schijf en niet ook bij de C-schijf aangezien het allemaal gewoon dezelfde HD is?

Windows XP er opnieuw opgooien is dus geen oplossing?


Je hebt niet aangegeven dat het om 1 harde schijf gaat met 2 of meerdere partities.
En wanneer er belangrijke zaken staan op je D partitie, zou ik dat toch eerst veilig stellen.
 
Laatst bewerkt:
Geef eens in uitvoeren chkntfs /x d: in, en druk op ok.

Je hebt niet aangegeven dat het om 1 harde schijf gaat met 2 of meerdere partities.

@ Lange Pier, ik heb het ingevoerd maar dan krijg ik maar heel kort (halve seconde) een schermpje te zien (bijlage), en daarna kan ik nog steeds niet defragmenteren.

@ patrickt, sorry, wist niet dat dit van belang kon zijn.
 

Bijlagen

  • scherm.JPG
    scherm.JPG
    16,4 KB · Weergaven: 50
Staat windows op je D: schijf? te zien in, door in uitvoeren diskmgmt.msc te gebruiken, en dan bovenin, staat dan system bij die D:?

Overigens moet je wel 15% ruimte hebben op die schijf, om te defragmenteren, en het verstandigste is, om dat te doen in veilige modus.
 
Staat windows op je D: schijf? te zien in, door in uitvoeren diskmgmt.msc te gebruiken, en dan bovenin, staat dan system bij die D:?

Overigens moet je wel 15% ruimte hebben op die schijf, om te defragmenteren, en het verstandigste is, om dat te doen in veilige modus.

Nee. Windows staat op de C: schijf. En ik heb 20% vrije ruimte op de D: schijf dus dat kan het ook niet zijn.
 
Het enige wat ik nog kan bedenken, eerst opstarten met de XP cd, naar de repair/herstelconsole gaan, en daar een chkdsk d: /r uitvoeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan