• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen hoe vaak meerdere waarden voorkomen door functies te gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jagdpanther

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2010
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij met deze vraag kan helpen. Want ik zit er al een tijdje op te zoeken.
Mijn vraag gaat over het volgende voorbeeld van microsoft zelf:

http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP100704801043.aspx

Als men kijkt naar de titel: Tellen hoe vaak meerdere waarden voorkomen door functies te gebruiken

Dan ziet men de volgende formule staan: =AANTAL(ALS((A2:A11="Zuid")*(C2:C11="Vlees");D2:D11))

Nu is mijn vraag: Stel nu dat ik niet wil tellen wie er allemaal vlees heeft verkocht. Maar wie er een product heeft gekocht waar er een "e" in voorkomt. (vb: vlees, asperge, groente,..)

Ik dacht dit op te lossen door: =AANTAL(ALS((A2:A11="Zuid")*(C2:C11="*e*");D2:D11))

Maar helaas neemt excel die joker tekens letterlijk en geeft hij in dit voorbeeld een Nul weer als uitkomst. Hij zoekt dus effectief naar "*e*" en niet naar een woord waar een "e" in voorkomt.

Hoe los ik dit op?
:

Laatst bewerkt:
Code:
=AANTAL(ALS((A2:A11="zuid")*(VIND.ALLES("e";C2:C11));D2:D11))
uiteraard ook met CTRL+SHIFT+ENTER

Groeten,
Dennis

Ctrl+Shift+Enter lost dit probleem niet op. Het ligt er aan dat excel alles binnen de " " letterlijk leest en dus niet kan afwijken van die *e*. Het probleem moet zich ergens anders situeren.

Of het is op te lossen in de formule zelf, of ik moet met een andere formule werken.

Laatst bewerkt:
Ctrl+Shift+Enter lost dit probleem niet op. Het ligt er aan dat excel alles binnen de " " letterlijk leest en dus niet kan afwijken van die *e*. Het probleem moet zich ergens anders situeren.

Of het is op te lossen in de formule zelf, of ik moet met een andere formule werken.

heb je uberhaupt mijn formule wel geprobeerd, want dit is de oplossing voor je probleem...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan