tellen hoeveel punten er zijn gekoppeld in een query

Status
Niet open voor verdere reacties.

klablabla

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2008
kan ik tellen hoeveel acties er gekoppeld zijn aan hoofd oorzaak.

Korte uitleg.
Er staan 2 tabellen.
1 tblActiviteiten Hierin staat ActiviteitenID (en nog veel meer niet relevant)
1 tblActies Hierin staat ActieID en ActiviteitenID (en nog veel meer niet relevant)

Dus per Activiteit kan ik diverse Acties hebben, dit werkt goed.

Wat ik nu wil is een overview maken. Dat ik kan zien hoeveel ActieID er zijn per ActiviteitenID.
Dit in een query zodat ik dit kan weergeven in een continues form. Daar zijn de ActiviteitenID zichtbaar en dan hoeveel ActieID's.

Kan simpel met een Totalen query:
Voeg de tabellen tblActiviteiten en tblActies toe aan het queryontwerp, selecteer de velden [Activiteit] (neem tenminste aan dat je dat veld gebruikt voor de activiteitnaam) en [ActieID]. Klik op de knop Totalen, en verander de functie <Group By> onder het veld [ActieID] in AANTAL. Voer de query uit, en je hebt de totalen.
Wil je ook nog de activiteiten zien die geen acties hebben, dan moet je de query veranderen in een Outer Join query. Doe je dat niet, dan zie je alleen de activiteiten die wel een record hebben in tblActies.

Oke dat werkt geweldig.
Nu zit er een checkbox per acties. Deze zou ik ook willen tellen.
Ik wil dus zien hoeveel acties er per activiteit zijn en hoeveel er afgerond zijn.

Kwestie van optellen van de waarden. Een checkbox heeft de waarde 0 of -1. Dus de formule Afgerond:=Som(ABS([CheckAfgerond])) geeft je exact het aantal afgeronde activiteiten. De Functieregel voor dit veld wordt dan: Expressie.

Hersencel gebruiken :)
Je hebt (vermoed ik gezien de oorspronkelijke vraag) een veld met het Aantal acties. Laten we zeggen: een activiteit heeft 8 acties. Dus het veld [AantalActies] levert de waarde 8. Verder heb je het veld [TotaalAfgerond]:=Som(ABS([CheckAfgerond])). Dat levert als uitkomst: 5. Aantal niet-afgerond is dus 3 (8-5=3).
En dat kun je ook weer in je query laten uitrekenen. In een nieuw veld maak je dan de formule: NietAfgerond:=Aantal(1)-[TotaalAfgerond] en dat is ook weer een expressie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan