• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen met datums + uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddycoupe

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Vanuit een database haal ik onbewerkte gegevens op.
A1 geeft als datum: 21-03-2014
A2 geeft als datum: 25-03-2014 13.00 (dus spatie 13.00)
A3: wat is het verschil in dagen tussen A1 en A2

Ik probeer met celeigenschappen aan A1 ook een uur- en minuutwaarde toe te voegen (zoals dd.mm.jjjj uu:mm)
Mogelijk kan via celeigenschappen de tijd bij A2 verwijderd worden.

Weet iemand hoe dit moet?
Eddy

in A3 komt =A2-A1
zet de cel eigenschappen van A3 op standaard dan zie je hoeveel dagen het verschil is

Wil je jouw eigen vraag nog eens bekijken. En dan vanuit de ogen van iemand die er een antwoord op wil geven?

In A1 staat een datum. Dus daar vallen geen minuten en uren aan toe te voegen toch?
In A2 moeten de uren en minuten verwijderd worden waarom?

Een datum in excel is niets anders dan een getal. Speel maar eens even met de celeigenschappen. En je kan natuurlijk ook de zoekfunctie gebruiken.

Het probleem ligt, lijkt het iets lastiger. De gegevens zijn ge-exporteerd uit Renflex CRM naar Excel. Zet je in Excel de celeigenschappen naar standaard, dan verandert 21-03-2014 in het getal 41719. De datum 22-03-2014 wijzigt bijv. in het getal 41720.
De cel met datum- en tijdaanduiding verandert echter niet wanneer de celeigenschappen terug worden gezet naar standaard.
Trek je beide datumwaardes van elkaar af, dan krijg je in de cel de aanduiding #WAARDE.

Kan je dit wazige verhaal even in een excelvoorbeeldje gieten? Volgens mij wordt de ene waarde gezien als getal wat correct is en de tweede als tekst waar je in eerste instantie niet veel mee kan. Dit is vrij eenvoudig op te lossen met een aantal formules. Zoek maar even op DATUM(), LINKS(), RECHTS(), DEEL()

Sylvester: Bijna.
De handmatige verandering in M7 van de punt in een dubbele punt werkt.
Maar is dat ook met een formule te ondervangen? (zie mijn allereerste berichtje, ik dacht daarom aan de celeigenschappen, en daar via Aangepast de notatiecode van M7 te wijzigen of zoiets).
In kolom M staan namelijk meer dan 250 datums en ze veranderen wekelijks.
Eddy

hebben die datums allemaal de zelfde afwijking,
dan kun je met de exel_formule =SUBSTITUEREN(M8;".";":") de punt door een dubbele vervangen
dus als je de datum uit M8 wil gebruiken gebruik je deze formule ipv M8

Nee zeg Giel, je gaat met toch niet zeggen dat het alleen al kan via de verandering van de celeigenschappen, of zie ik een formule over het hoofd?
Eddy

Nee zeg Giel, je gaat met toch niet zeggen dat het alleen al kan via de verandering van de celeigenschappen, of zie ik een formule over het hoofd?
Eddy

De formule klopte niet helemaal: =ALS(OF($L8=0;$M8=0);"");$M8-$L8 heb ik veranderd naar: =ALS(OF($L8=0;$M8=0);"0";$M8-$L8)

Enige is dan dat de tijdnotatie: 12.30 verandert moet worden naar 12:30. en de celeigenschap van M8 naar 10-7-2013 12:30:00 omgezet kan worden. Ik zal even kijken of het lukt die tijdnotatie aanpassing in de formule te verwerken.

Anders ben je iniedergeval op een goede weg.

Groetjes Giel

Eddy,

Heb jij toevallig VBA aanstaan?

Ik heb een mooie macro gemaakt die het laatste zooitje oplost.

Als je nu de op de cel gaat staan met de verkeerde tijdsnotatie (.) klik op het oogje boven aan het blad.

Hij verandert de tijdsnotatie en tevens stelt hij de juiste celeigenschappen in.

Bekijk bijlage Helpmij_versie.xlsm

Met vriendelijke groet,

Giel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan