• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen unieke waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennio187

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2008
Hoi,

Ik ben op zoek naar een formule die het aantal unieke waardes kan tellen in een bestand.
Om het misschien duidelijker te maken heb ik een voorbeeld gemaakt:

In kolom A zien we de orders en in kolom B zien we de productie stappen.
Wat ik zou willen zien in per productie stap (Kolom F) het aantal unieke orders (Kolom G).
In kolom G heb ik al het antwoord handmatig ingevuld maar dat wil ik graag voorkomen door een formule te gebruiken.

Wie kan mij hierbij helpen?

Gr
Denni

Bijlagen

Matrixformule (afsluiten met Ctrl+Shift+Enter):
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(B$2:B$10=F2;A$2:A$10);ALS(B$2:B$10=F2;A$2:A$10))>0;1))
De uitkomst in G2 moet volgens mij geen 1 maar 2 zijn.

Hoi rebmog,

Bedankt voor je reactie. In dit voorbeeld werkt het inderdaad prima en is precies wat ik zoek.
Echter als ik als ik dit toepas in de praktijk werkt het niet bij me.
Kun je eens hierna kijken waar het mis gaat?

Thanks

Bijlagen

In je eerste voorbeeld worden 2 getallen met elkaar vergeleken, in je tweede voorbeeld moeten 2 teksten met elkaar vergeleken worden. Dan moet de formule aangepast worden...

Laatst bewerkt:
Kan volgens mij prima met een aangepaste INTERVAL-functie:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(B$2:B$25=F2;VERGELIJKEN(A$2:A$25;A$2:A$25;0));ALS(B$2:B$25=F2;VERGELIJKEN(A$2:A$25;A$2:A$25;0)))>0;1))

Hi rebmog,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de formule geprobeerd te gebruiken in mijn eigen file. Maar helaas is het me niet gelukt deze werkend te krijgen.
In mijn eigen bestand heb ik heel veel rijen (1 maand aan data = 160.000 regels) waar de formule naar moet kijken.
Hierdoor loopt excel steeds vast en ik krijg niet het gewenst antwoord eruit. Daarom wil ik eerst de VBA van Sylverster gebruiken. Deze lijkt sneller te werken in Excel

Hi sylvester-ponte,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb helemaal geen verstand van VBA maar het werkt erg goed in het voorbeeld wat ik je gegeven heb. Daarnaast is het volgens mij niet echt een belasting voor de presetatie van Excel.
Omdat ik maar een simpel voorbeeld heb gebruikt en ik niets weet van VBA heb ik nog een voorbeeld gemaakt. Dit is het bestand waar ik graag deze formule in zou willen hebben.
Is het mogelijk dat je deze ook toepast op dit voorbeeld? Dit voorbeeld komt qua layout overeen met mijn werkelijk bestand. Echter dit voorbeeld heeft veel minder rijen wegens de max. upload mb.

Nogmaals bedankt voor jullie beide reacties!Bekijk bijlage Copy of voorbeeld3.xlsx

Code:
Sub M_snb()
   sn = Sheet1.UsedRange

With CreateObject("scripting.dictionary")
     For j = 2 To UBound(sn)
        .Item(sn(j, 1) & "_" & sn(j, 11)) = .Item(sn(j, 1) & "_" & sn(j, 11)) + 1
     Next
     Sheet7.Cells(2, 2).Resize(.Count, 2) = Application.Transpose(Array(.keys, .items))
    End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Hoi SNB,

Ik ben aan het stoeien geweest maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb de VBA in het bestand toegevoegd maar ik weet niet wat ik dan moet doen.

Zou je deze formule/taal in het voorbeeld bestand willen zetten zodat het werkt?

Thanks!

Je zou het ook nog kunnen oplossen met een draaitabel

Hoi Cobbe,

Bedankt voor je bericht!

Dit is idd bijna wat ik zocht.
Alleen was mijn header van de kolom misschien niet zo duidelijk wat ik ermee bedoel.

Ik heb nogmaals een bijlagen toegevoegd met hierin enkele antwoorden.
Hopenlijk is het dan duidelijk wat ik precies bedoel.

Gr
Denni

Bijlagen

Ben je bekend met countif (aantal.als) ?

Ja countif ken ik wel om het aantal te berekenen/ tellen.
Maar dan heb ik nog steeds niet het aantal unieke getallen binnen een bepaalde range/ stap.

Stap 1 heeft bijvoorbeeld 5 items waarvan er 3 uniek zijn.
Deze 5 items kan ik met countif berekenen maar die 3 unieke kan ik er niet uithalen.
Het is me dan te doen om die unieke aantallen eigenlijk

Dat komt niet overeen met de gegevens in je bestand, noch met het verwachte resultaat.

SNB,

Het vorige voorbeeld was dan ook fictief en komt idd niet overeen met het te verwachten antwoord. Sorry voor de vewarring.

Ik heb nu de counif formule toegevoegd aan het bestand en deze werkt perfect. (Kolom C, tab "Antwoord".)

Echter heb ik nog geen formule voor Kolom B, tab "Antwoord".
De daadwerkelijke verwachten antwoorden heb ik handmatig toegevoegd in deze kolom.

Bijlagen

Bedankt Erik, dit is inderdaad een oplossing. Maar ik wil graag het handmatig werk voorkomen en ben dus echt op zoek naar een formule hiervoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan