• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen van aantal binnen een kriterium in 2 cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Hallo,

Ik ben bezig met een bestand met de gegevens van verschillende jaren. Aantal weekdagen, feestdagen etc.

Het probleem is dat ik het aantal zaterdagen binnen een maand wil tellen. Daarvoor heb ik een kolom met de begindatum en de einddatum van de maand en twee kolommen met alle werkdagen met de naam van de weekdag erachter.

Volgens mij moet ik een formule in de zin van aantal.als hebben maar deze werkt niet met een optel bereik zoals som.als doet. Daarom kan ik geen ander optelbereik opgeven. Wat betreft matrixformules begrijp ik al helemaal weinig maar volgens mij zou daar de oplossing ook wel in kunnen liggen.

Zou iemand mij kunnen helpen met een formule die gebaseerd is op de gegevens in de cellen die ik hierboven noem?

Wat ik concreet wil is dus het aantal van een type dagen tellen wat een doorvoerbare formule moet zijn.

Alvast bedankt!

groet

Winterkoning

Bijlagen

Winterkoning, in bijlage de opsomming van het aantal dagen per maand. Het cijfer onder de dag staat voor de weekdag zondag=1 tot zaterdag=7.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Ongelovelijk mooie 'simpele' formule. Ik staar er nu een kwartier naar maar echt duidelijk wordt het me niet. Kun je hem misschien even kort uitleggen? Ik begrijp in de verste verte niet waarom je gebruik maakt van rij en somproduct. Dank je wel.

Deze is nog ff simpeler :
Code:
=INTEGER(($P8-$O8-REST(S$7-WEEKDAG($O8);7))/7)+1

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan