• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen van aantal cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

suske04

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2001
Zij bijlage, hoe tel ik hoeveel keer A in 2006 voorkomt

als in kolom A 2006 voorkomt en in kolom B A tel dan het aantal A

Bijlagen

=SOMPRODUCT((A2:A20=2006)*(B2:B20="A"))

nu wordt alles van A2 tm A20 en B2 tm B20 geteld, dit zou je naar believen moeten aanpassen. Bij het aanpassen moet je zorgen dat de headers niet meegenomen worden, dit kan leiden tot foutmeldingen.

Succes
John

Hoi John,
Bedankt voor het antwoord, maar het lukt mij niet met de formule die jij hebt gegeven.
Wat ik wel voor elkaar krijg is mbv countif het aantal 2006 te tellen en het aantal A, met dit zijn dan twee formules als ik van de twee formules een kan maken dan ben ik er ook. heb jij bverder nog raad mischien.

Wederom bedankt

zet (een deel) van je file als excel-file op het forum, dan zal ik de fornule erin plaatsen.
Bij mij werkt deze namelijk prima

Hoi John het is me toch gelukt met de formule SUMPRODUCT formule. Wat in eerste instantie fout ging was dat jij SOM had aangegeven dit heb ik in SUM verandert en toen alles OK

Zeer bedankt

Laatst bewerkt:
Geniaal :thumb:
Hier heb ik nou al jaren naar gezocht!!! Een functie die op een combinatie van twee voorwaarden kan tellen. Nergens te vinden in de help. Je kunt ze ook achter elkaar rijgen, zoeken in 3+ kolommen, dat werkt ook.
Bedankt jheesterbeek!

René

Laatst bewerkt:
Het is nog mooier, de beperking ligt niet bij twee, maar drie, vier en 5 en meer voorwaarden kunnen ook. Verder is het niet beperkt tot tellen, maar optellen kan ook.
Een formule om te onthouden!

Ik heb even gepuzzeld, bedoelde je zo:
=SOMPRODUCT((A1:A20=2006)*(B1:B20=5)*B1:B20)

René

=SOMPRODUCT((A1:A20=2006)*(B1:B20=5)*(C1:C20))
Ik heb twee haakjes bijgeplaatst, dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Houd wel in gedachten dat je geen woorden kunt optellen. Als je in de eerste rij kolomkoppen hebt staan krijg je een fourmelding.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan