• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen van bedragen & codes uit twee kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

janp1961

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2024
Ik gebruik een rekenblad voor ons kasboek.
In de ene kolom( D & E) voeg ik de bedragen in in of uitgaan.
Wij willen daar een categorie aan koppelen.
bv uit 100€ voor categorie U10, 20€ voor U25, en dan nog eens 20€ voor U10.
Die categorieën staan in een kolom ernaast(F), en kunnen uit een keuzelijst worden gekozen.

Wij zouden graag maandelijks of jaarlijks automatisch kunnen zien hoeveel we uitgaven aan bv U10, U25, etc..
de formule die ik kreeg van een vriend werkt niet (meer), zie hieronder.
=SOMMEN.ALS(Januari!E$9:E$31;Januari!F$9:F$31;$B$4)
Het kasboekje is gevoegd hieronder.

Probleem 2:
ik zou m'n keuzelijst (zichtbaarheid) willen vergroten. In plaats van de standaard 8, bijvoorbeeld 20 of meer.
Als ik 'ontwikkelaars' zichtbaar zet, raak ik nog niet aan "verhoog aantal regels".

ik ben zeker geen expert in Excel, al veel gezocht, maar ik zit vast.
Alle hulp meer dan welkom!

Bijlagen

Hey Janp 1961, ik ben er mee bezig, geef mij effe tijd.
Jouw sheet moet wel wat aangepast worden.

Gebruik 1 blad voor in en uitgaven, en haal daar uw inlichtingen uit via draaitabel.

Code:
=SOM.ALS(A:A;"S226";D:D) > Inkomsten
=SOM.ALS(A:A;"S109";E:E) > Uitgaven

S??? kun je door eigen codes vervangen

Je moet de opzet zo maken dat je het zelf goed kunt volgen. Overigens is het gebruik van filters op code (kolom F en G) zeer aan te raden.

Waarom miserie verkopen om alles op verschillende bladen te plaatsen en dan terug miserie verkopen om het samengeteld te krijgen.
Plaat als uw gegevens op 1 blad en met draaitabellen zijn er honderden verschillende mogelijkheden om te gegevens te bezien.
hier een voorbeeld met een userform. is meteen ook uw 2de vraag opgelost.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan