Tellen van datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

bonnowagt

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Hallo,

Ik heb een database, een formulier met daarin de volgende velden

Datum Tijd Afstand

14-8-2009 10:00 8,5
15-8-2009 25:00 19,1
15-8-2009 15:00 12,0
16-8-2009 10:00 8,6

Nu wil ik de aantal dagen weten, dit doe ik als volgt: aantal([datum])
Ik krijg dat natuurlijk keurig als aantal: 4

Echter, nu wil ik weten hoevel datums, dus moet uitkomen op 3, immers er staat twee keer 15-8-2009 en die moet gerekend worden als1 enz.

Hoe formuleer ik dit?

Vriendelijke groet

tellen datum

Bedankt voor de reactie maar het is een programma in ACCES

Je zult dan gebruik moeten maken van het keyword DIST (distinct) in je SQL code. Dit kun je in Access doen door Unieke Records (of zoiets aan te zetten).
Mogelijk wordt dat wat lastiger in de query builder en zul je twee queries moeten maken; één die de DISTINCT uitvoert en één die de Count uitvoert. Dus iets als:
Query1 -> SELECT DIST Datum FROM Table1
Query2 -> Select Count(*) FROM Query1

Code:
 	Je zult dan gebruik moeten maken van het keyword DIST (distinct) in je SQL code. Dit kun je in Access doen door Unieke Records (of zoiets aan te zetten).
Mogelijk wordt dat wat lastiger in de query builder en zul je twee queries moeten maken; één die de DISTINCT uitvoert en één die de Count uitvoert. Dus iets als:
Query1 -> SELECT DIST Datum FROM Table1
Query2 -> Select Count(*) FROM Query1

DIST moet zijn DISTINCT

en het kan ook in 1 query:

SELECT Count(Expr1) FROM (SELECT DISTINCT Opdrachten.type AS Expr1 FROM Opdrachten);

Bedankt voor de reactie maar het is een programma in ACCES

Kan je dit in het vervolg in de vraag zetten aub?

Wigi

DIST is hetzelfde als DISTINCT hoor. Maar als jij graag die extra paar letters typt go right ahead :) En ja, ik weet ook dat het in één opdracht kan, je maakt dan namelijk gewoon een subquery. Maar probeer jij dat maar eens makkelijk zonder SQL code in te kloppen in de Access Query Editor. En gezien de ervaring die de TS had leek het niet nodig het moeilijker te maken dan nodig.

DIST is hetzelfde als DISTINCT hoor. Maar als jij graag die extra paar letters typt go right ahead :)

Tja, als DIST niet werkt en DISTINCT wel... is het dan wel echt hetzelfde? :eek: Zie bijlage.

En ja, ik weet ook dat het in één opdracht kan, je maakt dan namelijk gewoon een subquery. Maar probeer jij dat maar eens makkelijk zonder SQL code in te kloppen in de Access Query Editor. En gezien de ervaring die de TS had leek het niet nodig het moeilijker te maken dan nodig.

Wat dat betreft maak ik mij nog maar weining ilussies. Heel veel TS kopiëren de oplossing, zien dat het werkt, en laten het daarbij (wat hun goed recht is). Slechts een kleiner deel onder hen gaat verder kijken en de oplossing proberen verstaan. Anyway, als de TS maar tevreden is, dan ben ik dat ook, ongeacht de oplossing.

Wigi

Bijlagen

• ddd.png
    ddd.png
    6,4 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan