• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen van gekleurde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lobelvin

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2014
hallo,

kan er in EXCEL 2010 ook geteld worden op kleur van de cel? vb. in het gebied A1 tot A100 hoeveel cellen er geel gekleurd zijn.

alvast bedankt,
danny

Dat kan door een eigen functie toe te voegen.
Druk ALT+F11 en maak een nieuwe module aan en plak deze code erin;
Code:
Function AANTALCELKLEUR(b As Range, kn As Integer) As Integer
    Application.Volatile
    For Each c In b.Cells
        If c.Interior.ColorIndex = kn Then
            AANTALCELKLEUR = AANTALCELKLEUR + 1
        End If
    Next
End Function
De formule =AANTALCELKLEUR(A1:A100;6) is nu aangemaakt.
Bovenstaande is over het gewenste bereik en de kleurnummer 6 = geel (zie link voor kleurnummers: http://dmcritchie.mvps.org/excel/colors.htm)

Enige wat je nog moet doen is een Worksheet_SelectionChange event toevoegen aan je sheet, want de formule herberekend niet automatisch. Alleen heb ik dan meer aan een voorbeeldbestand.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Bedankt voor de info, de formule werkt, evenwel de automatische aanpassing niet, Worksheet_SelectionChange event begrijp ik niet.

als alles goed is hierbij een voorbeeld bestandje.

alvast bedankt,
danny
Bekijk bijlage kleurtellen.xls

Wederom ALT+F11 > dubbelklik op het tabblad waar de formule is toegepast > kopieer en plak onderstaande:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = ActiveCell.Address Then Calculate
End Sub
Nu herberekend het blad wanneer je een cel verlaat...

Laatst bewerkt:
hallo,

de formule met VBA werkt perfect, ware het niet dat volgend probleem zich voordoet: de cellen worden geel gekleurd als deze aan bepaalde voorwaarden voldoen, (met conditional formatting) met deze werkt de formule dus niet, enkel als de cellen manueel geel gekleurd worden :rolleyes:
Bekijk bijlage kleurtellen 2.xls zie in mijn voorbeeld bestand de cellen met 1 erin, deze worden gekleurd met conditional formatting en dus niet geteld :confused:

zou hier een oplossing voor zijn?:)

toch bedankt voor de goede oplossing voor mijn probleem.

groetjes,
Danny

Achter de voorwaardelijke opmaak zit toch een voorwaarde? Dan kan je de aantal voorwaardes tellen toch i.p.v. gele cellen?
In je vb zou je dat kunnen opvangen met een =AANTAL.ALS(A1:A100;1)

Laatst bewerkt:
hallo,

1) hoe kan ik voorwaarden tellen aub?:)
2) ik werk echter met meerdere voorwaarden die allen een verschillend kleur geven, maar enkel de gele moeten geteld worden, is dit ook mogelijk?:rolleyes:

alvast bedankt,
Danny

Aan welke voorwaarde moet de cel voldoen om geel te kleuren?

Je hebt nu als voorwaarde gesteld celwaarde = 1.
Als je bijv de volgende formule gebruikt maak je gebruik van diezelfde voorwaarde:
Code:
=somproduct(--(A1:A115=1))
of je kunt natuurlijk gebruik maken van de functie AANTAL.ALS.

Laatst bewerkt:
Hallo,

bedankt voor jullie hulp, dus ik maak een optelling van de cellen die aan een voorwaardelijke opmaak voldoen, (beter dan kleuren tellen) maar mijn voorwaardelijke opmaak is als volgt:
- kleur alle cellen geel die een getal tussen 100 en 450 bevatten.
de formule hiervoor weet ik maar voor een gedeelte :) =countif(A1:A100;???) bij de vraagtekens weet ik niet wat er moet komen, kunnen jullie hierbij nog helpen aub? :o

alvast bedankt en groetjes,
Danny

dat kan bv zo:

Code:
=SOMPRODUCT(($A$1:$A$6>100)*($A$1:$A$6<450))

Niels

Of:
Code:
=AANTALLEN.ALS($A$1:$A$6;">"&100;$A$1:$A$6;"<"&450)

Hallo,

Beide formules werken naar behoren :thumb: bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft ! ;)

Groetjes en nogmaals mijn dank,
Danny

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan