• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen van repeterende waarde uit een lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Edsel141

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 okt 2012
Goedemiddag allen,

Als beginnend "excellist" loop ik tegen een probleem op waar ik niet uitkom (of is misschien niet mogelijk met formules)

In Excel 2003 wil ik uit een (groeiende, doorlopende) lijst waarin alleen de waardes (0 en 1) voorkomen (BV in kolom A)
in een andere cel (BV B1) een teller starten welke het aantal repeterende nullen (achter elkaar) telt vanaf de laatste invoer (BV als in A1 en A2 een 0 is ingevuld
zal de teller op 2 staan, als er in A1:A4 een 0 is ingevuld zal de teller op 4 staan).
Verder wil ik de teller resetten als de laatst ingevoerde waarde een 1 betreft (de teller staat dan op 0 of is leeg)

Bijgevoegd een excel bestandje waar ik ter ondersteuning van bovenstaande tekst wat voorbeelden heb toegevoegd
en een formule welke ik heb geprobeerd (ik kan hier niet de juiste filtering maken, maar misschien moet het anders)

Alle tips zijn welkom.

met vriendelijke groet,
Edsel141
Bekijk bijlage Teller test 1.xls

Laatst bewerkt:
Zie bijlage.
"myRng2" is een dynamisch genaamd bereik, zie ctrl+F3
Formule in B1 is een matrixformule, dus bevestigen met ctrl+shift+enter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste WHER,

Bedankt voor jouw reactie, de term dynamisch bereik begrijp ik, "myring2" kan ik echter niet als formule o.i.d. terug vinden.
en ik krijg bijgevoegde foutmelding als ik B1 evalueer.foutmelding.JPG

groet Edsel141

Die foutmelding kan ik hier niet reproduceren, bij mij gaat de "Evaluate Formula" gewoon van stap 1 naar stap 2, zie JPG's.
de term dynamisch bereik begrijp ik, "myring2" kan ik echter niet als formule o.i.d. terug vin
Dit is geen dynamisch bereik maar een dynamisch genaamd bereik, dat vind je zoals reeds vermeld in de Name Manager via ctrl+F3.

Bijlagen

• Evaluate1.JPG
    Evaluate1.JPG
    25,1 KB · Weergaven: 43
  • Evaluate2.JPG
    Evaluate2.JPG
    26,7 KB · Weergaven: 45
Beste WHER,

Ik kom er maar niet uit en blijf een foutmelding in cel B1 houden welke verwijst naar een getal.
Heb ook geprobeerd (via Ctrl+F3) de formule in "Myring2" aan te passen omdat volgens evalueren de fout hierin moet zitten.

Hieronder heb ik in de "Myring" formule met rood aangegeven waar ik denk dat de fout zit
=Blad1!$A1:INDEX(Blad1!$A:$A;VERGELIJKEN(WAAR;Blad1!$A:$A="";0)-1)

Ook heb ik jouw excel nogmaals opgeslagen (omdat ik dacht dat ik jouw werk had verprutst) maar de fout bleef.

kun jij hier nog eens naar kijken.

Groet Edsel141

Probeer eens met :
Code:
=Blad1!$A1:INDEX(Blad1!$A1:$A1000;VERGELIJKEN(WAAR;Blad1!$A1:$A1000="";0)-1)

Beste Wher,

Bedankt, super, het werkt.

(kreeg eerst nog wel in de formule waarden van ca 65500 en 995, maar dat was omdat ik niet gewend ben
om in deze editor te werken (had pijltjes toetsen gebruikt waardoor ingevoerde waarden op of af liepen)).

Ik dacht dat het aan de ="" lag in de formule, maar zat ernaast!
Hier staat toch vrij vertaald " matrix is leeg" ?

moet nog een hoop leren,

Nogmaals bedankt (en ik zet de vraag op afgehandeld)

met vriendelijke groet Edsel141

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan