• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen van tekst en aantal

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hoe kan ik in het voorbeeld bestand het voor elkaar krijgen dat ik in een tabel:

éénmalig een regel krijg met het artikel en daarachter hoe vaak het artikel voorkomt in kolom A.
Nu staat daar appelen,peren en banaan maar dat kunnen er veel meer worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Draaitabel lijkt me de meest gebruiksvriendelijke optie.

Bijlagen

Het mag helaas geen draaitabel zijn ivm het verwerken in Eccel online en Flow

Excuus dat ik dat niet gemeld had:eek:

Ik heb nu wel de formule om te tellen =COUNTIF($A$2:$A$15;$D2) in kolom E
maar niet hoe ik eenmalig de regels met artikelen kan krijgen.

Laatst bewerkt:
Met formule dan.

Let op: het betreft een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.

Bijlagen

Bedankt voor deze matrixfunctie maar...
Als er nu een nieuw artikel in kolom A komt word ie niet opgepakt in de tabel?

Dan moet je het bereik in de matrixfunctie even aanpassen aan de nieuwe situatie ($A$2:$A$16), en de tabel doortrekken (druk op tab in laatste cel).

Anders methode zoals beschreven bij #4 gebruiken.

Laatst bewerkt:
Prima :thumb: zo kom ik er aartig mee weg alleen het doortrekken van de tabel wil niet lukken..

=IFERROR(INDEX(A$2:A$35;MATCH(FALSE;ISNUMBER(MATCH(A$2:A$35;$D$1:D3;0));0));"")

Als ik dan regel D4 doortrek naar beneden word bovenstaande
=IFERROR(INDEX(A$2:A$35;MATCH(FALSE;ISNUMBER(MATCH(A$2:A$35;$D$1:D5;0));0));"")
ipv D4

Zorg ervoor dat als eerste (dus in regel 2) de volgende formule staat en sluit daarna af met Control+Shift+Enter:
Code:
=IFERROR(INDEX(A$2:A$35;MATCH(FALSE;ISNUMBER(MATCH(A$2:A$35;$D$1:[COLOR="#FF0000"]D1[/COLOR];0));0));"")
Deze formule moet daarna doorgetrokken worden in de kolom. Als je tabel uitbreidt met een extra regel gaat automatisch alles mee.

In bijlage nog een extraatje, hierin staan een formule waarin je de verwijzing niet meer handmatig hoeft aan te passen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super bedankt hiervoor, ben er erg mee geholpen:thumb::thumb:

Ai, ik kom nog ff terug met een vraagje.

Het sorteren van de tabel in kolom E op grootste boven lukt niet.
Komt dat door de formules?

Inderdaad, dat komt omdat er formules in de tabel staan en geen waarden. Sorteren geeft geen effect dan...

Mogelijke oplossing is een tweede tabel, en de eerste te beschouwen als een "opzoektabel". De formules worden er niet simpeler van, omdat je ook rekening moet houden met gelijke aantallen producten.

Bijlagen

Pfft, idd dat worden uitgebreide formule`s.

Ik ga er weer mee stoeien. Bedankt maar weer :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan