• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen van waarden (hier: namen) zonder de dubbelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

margaretha54

Verenigingslid
Lid geworden
24 jun 2014
Hallo.
Ik heb in bijv. kolom D een reeks met namen en daartussen ook lege cellen. Er staan ook dubbele namen in die kolom.
Hoe tel ik nu hoeveel namen er staan zonder de dubbelen mee te tellen?
Bijv: er staan 5 namen met ook lege cellen ertussen. Margo Ineke Margo Anja Andre.
De uitkomst zou dus moeten zijn: 4
Denk er aan dat er ook de nodige lege cellen tussen zitten!! Daar kan ik niets aan veranderen.:confused:
Ben benieuwd of iemand dit weet

Je kunt een draaitabel maken, en de functie Aantal gebruiken op het veld Naam, en Naam gebruiken als rijkop. Dan krijg je de namen uniek, en daarnaast een kolom met de aantallen.

Zonder voorbeeld bestandje:
Maak eens gebruik van deze matrix formule:
Code:
=SUM(IF(FREQUENCY(IF(LEN(A1:A13)>0;MATCH(A1:A13;A1:A13;0);"");IF(LEN(A1:A13)>0;MATCH(A1:A13;A1:A13;0);""))>0;1))

Hallo. Bedankt voor de formule. Hij geeft echter de foutmelding: #Naam?
Ik heb de formule gekopieerd en geplakt in mijn Excelbestand.
Wat is er fout gegaan?

Het idee van de draaitabel heb ik genoteerd. Daarvoor moet ik mij eerst verdiepen in wat draaitabellen zijn omdat ik nog nooit met grafieken e.d. gewerkt heb.
Maar dat komt helemaal goed!! Bedankt.

Dit is de engelse formule je zult hem moeten vertalen naar de nederlandse.

Margareth, als de woorden in kolom D staan zet dan in bv E1 deze formule:
=AANTAL.ALS(D$1: D1;D1)
daarna gewoon doortrekken naar beneden.
zet daarna deze formule ergens waar het je uitkomt:
=SOM.ALS(E1:E7;1)
die 7 is een veronderstelde laatste rij. als er meer namen zijn maak dat getal dan groter.
die laatste formule telt alle 1 tjes op

ps met een voorbeeld bestandje hadden de helpers de formule er gewoon ingezet

Laatst bewerkt:
AHA!! Ja dat werkt!!! Ontzettend bedankt voor de moeite.
Nog even dit: bedankt ook voor de tip dat ik het bestandje gewoon kan toevoegen. Heb ook dat nu gevonden.
Dit topic kan afgesloten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan