• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen van waarnemingen in een tijdsinterval

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jakobve

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jun 2014
Ik heb hier een bestand met zo'n 45.000 waarnemingen van 1 beursdag. Deze waarnemingen lopen van 9:30:01 tot 16:00:00. Nu wil ik het aantal waarnemingen bepalen van iedere minuut. Ik heb de data gesorteerd op tijdstip, zodat de tijdstippen oplopen van 9:30:01 t/m 16:00:00. Nu wil ik dus het aantal waarnemingen tellen van 9:30:01 tot en met 9:31:00, vervolgens van 9:31:01 tot en met 9:32:00, enzovoort. Dit kan uiteraard handmatig met de count functie, maar ik zoek een manier waarmee ik automatisch het aantal waarnemingen per minuut tel van alle minuten (390 stuks). Op zo'n manier dat er dus een lijst ontstaat met 390 getallen, waarbij de getallen het aantal waarnemingen binnen die minuut weergeven.

Kan iemand mij hierbij helpen? Of heeft er iemand een handige tip?

Groeten,
Jakob

Jakob,

welkom op Helpmij.nl!

Het is een goede gewoonte om een vraag vergezeld te laten gaan van een (deel van een) voorbeeldbestand. Dat voorkomt dat mogelijke helpers eerst moeten proberen te doorgronden hoe het bestand er uitziet. Dus, graag een klein voorbeeldje als bijlage.
Volgens mij kan dit heel goed met behulp van ee draaitabel met gegroepeerde rijen, zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beetje afhankelijk of de tijd ook goed wordt herkent door excel. Anders kun je eenmalig een lijst creëren met alle gewenste tijden en die met =COUNTIF of een variant met =SUMPRODUCT vergelijken met die tijd. Vervolgens kun je de formule eenvoudig doortrekken naar beneden. Enige waar je dan rekening mee moet houden is hoe je af wil ronden. excel rond standaard 9:30:30 af naar 9:31 en 9:30:29 naar 9:30

Als je het exact binnen een minuut wil houden (0-59 in plaats van 30-29) moet je mogelijk de formule nog wat verder oppoetsen

Haije en wampier bedankt voor jullie commentaar.
De draaitabel die Haije laat zien, zou denk ik moeten werken. Op dit moment ben ik hier nog mee aan het prutsen, ik heb die functie nog niet eerder gezien. Jij gebruikt daar de som van de waarnemingen en als ik die op count zet, krijg ik wat ik de count van de waarnemingen met (bijvoorbeeld) :30 is. Dat heb ik nodig, mooi! Alleen nu moet ik zelf die waarnemingen van :30 aanpassen naar alle minuten die geteld moeten worden (van xx:xx:01 - xx:x(x+1):00. Hoe voer ik dat in? Want als ik bijvoorbeeld alleen :30 doe, krijg ik denk ik problemen bij 10:30:00 of 11:30:00.

Jakob,

op basis van "mijn" bijlage:
selecteer A2
kies achtereenvolgens voor:
Invoegen (op het lint)
Draaitabel (meest links optie)
Excel geeft nu zelf aan waar het een draaitabel van gaat maken > klik op OK
Sleep "tijd" naar het vak onder Rijlabels en "waarn" naar het vak onder Waarden
Rechtsklik nu op één van de tijdstippen in kolom A en kies voor Groeperen

De rest wijst zichzelf

Status
Niet open voor verdere reacties.