• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

laarimda

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2007
Forum,

Ik heb hulp nodig bij het volgende:

kolom A heeft een 0 als kolom B leeg is, en heeft een 1 als de kolom een waarde heeft.
Nu wil ik de een formule hebben die de "nullen" optelt +1 tussen de waardes in kolom B

schematisch:

A B
1 5000
0
0
0
1 10000
0
0
0
0
0
1 2000

De 1 naast 10000 moet dan worden 4 ipv 1
De 1 naast 2000 moet dan worden 6 ipv 1
enz enz

Alvast dank!

en waar moet die uitkomst komen te staan?

NB: het helpt als je een excelbestandje maakt met deze gegevens en dat post als bijlage.

Ik heb een voorbeeld. Wel lange formule waarbij office 365 vereist is.

Code:
=ALS.FOUT(ALS(AANTAL($B$1:B1)=0;1;SOMPRODUCT(--(VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(KLEINSTE(--UNIEK(ALS($B$2:$B$12>0;RIJ($2:$12);1));ALS(B2="";"";AANTAL($B$1:B1)+1));1;3;1));;;(KLEINSTE(--UNIEK(ALS($B$2:$B$12>0;RIJ($2:$12);1));ALS(B2="";"";AANTAL($B$1:B1)+2))-1)-(KLEINSTE(--UNIEK(ALS($B$2:$B$12>0;RIJ($2:$12);1));ALS(B2="";"";AANTAL($B$1:B1)+1))-1);1)=0))+1);0)

Bijlagen

Hier gaat het om. Een simpele rekening courant. Hierbij is het de bedoeling dat de dagen geteld worden tussen 2 stortingen/onttrekkingen om zodoende met de benoemde rente een rentebedrag krijgen.
Met een filter zullen de "0" dagen weggefilterd worden uiteindelijk.

Bijlagen

Wow...idd een lange formule, maar hij doet wel wat ik nodig heb. Ik ga eens op mijn gemak de formule bekijken :rolleyes:
Heel erg bedankt!

Laarimda

Helaas werkt deze formule niet als er een negatief getal ingevuld wordt.
Kleinigheidje of...

Kleinigheidje inderdaad. Verander ">0" naar <> ""

Code:
=ALS.FOUT(ALS(AANTAL($F$15:F15)=0;1;SOMPRODUCT(--(VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(KLEINSTE(--UNIEK(ALS([COLOR="#FF0000"]$F$15:$F$380<>""[/COLOR];RIJ($15:$380);1));ALS(F16="";"";AANTAL($F$15:F15)+1));5;3;1));;;(KLEINSTE(--UNIEK(ALS([COLOR="#FF0000"]$F$15:$F$380<>""[/COLOR];RIJ($15:$380);1));ALS(F16="";"";AANTAL($F$15:F15)+2))-1)-(KLEINSTE(--UNIEK(ALS([COLOR="#FF0000"]$F$15:$F$380<>""[/COLOR];RIJ($15:$380);1));ALS(F16="";"";AANTAL($F$15:F15)+1))-1);1)=0))+1);0)

Top, werkt als een speer nu.
Nog even finetunen einde van het jaar, maar dat gaat wel lukken verder.
Nogmaals bedankt, had dit nooit zelf kunnen bedenken.

Laarimda

Net als je denkt...

In de bijlage zie je dat eind januari de rekening courant omslaat naar credit. Een paar dagen later doen we weer een opname, en dan werkt het niet meer.
Kleinigheidje of... :confused:

Bijlagen

Het credit deel is niet meegenomen in de formule, dat klopt. Ik krijg hem zo snel ook even niet werkend voor twee kolommen..

Laatst bewerkt:
Oké, jammer, hij ging zo lekker. Anders moet ik iets anders gaan verzinnen.
Toch bedankt hoor voor alle moeite!

Groet Laarimda

We geven niet op. Vanmorgen het sjabloon aangepast waardoor de berekening van dagen goed gaat. Behalve de eerste mutatie, dan zet die bij alle vorige dagen een waarde 1. Is daar nog een aanpassing voor mogelijk zodat er op 5 januari een waarde 4 wordt weergegeven, en de voorgaande een 0 waarde? (in dit voorbeeld)

Alvast bedankt
Laarimda :thumb:

Bijlagen

Yes!! fantastisch. Het is de langste formule die ik ben tegengekomen, en helemaal snappen doe ik het niet, maar het werkt wel!
Alweer bedankt!
:thumb:

Laarimda

Kan volgens mij wel wat eenvoudiger (zie kolom J)

PHP:
=(A16-$A$15-SUM($J$15:J15))*(E16<>"")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Deze formule is idd iets simpeler, en werkt ook.
Bedankt voor de inbreng!

Laarimda

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan