• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Teller +1 na bepaalde getallencombinatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dazzer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 nov 2016
Beste,

Voor een KPI ben ik op zoek naar hoeveel keer een bepaalde getallencombinatie achter elkaar voorkomt. Zie bijlage voor voorbeeld van data.
Ik zou willen weten hoeveel keer de combinatie 640, 170, 510 voorkomt. Probleem is echter, dat sommige waarden dubbel, of zelfs meerdere malen, na elkaar worden weergegeven.

Bijvoorbeeld:

640
170
510
-> Teller + 1

Probleemstelling:

640
640
170
170
170
170
510
-> Teller moet ook +1

Ik heb mijn hoofd reeds gekraakt op een geschikte formule, maar ik raak er voorlopig niet uit. Zou iemand van jullie mij kunnen helpen aub?

mvg,
Dazzer

Bijlagen

Ik zie je lijstvoorbeeld niet terug in je voorbeeldbestand. Wat wil je daar precies mee?

Het specifieke lijstvoorbeeld is fictief, maar schetst wel de probleemsituatie. Het voorbeeldbestand is hoe ik de lijst kan trekken uit een database. De vraag is dus of er mogelijk een teller kan worden opgebouwd die +1 telt als de 3 getallen na elkaar voorkomen. Zonder een ander getal er tussenin. 640, 170, 171, 510 mag dus niet tellen; maar 640, 170, 510 wel. De moeilijkheid zit hem er in dat de teller ook +1 moet doen als de reeks bv. 640, 170, 170, 510 is.

het zou wel handig zijn als je zelf de teller in je voorbeeld met de hand toevoegt.
ik zie nergens een combinatie die de teller zou verhogen.

Dazzer, ik heb wel een oplossing , maar wacht op het antwoord op post 4.
dit om te kunnen debuggen en beter te begrijpen wat je vraag is.

mijn macro vind 1 herhaling van drietallen:

het betreft de getallen:1,999|2,001|2,003
groep 1 :rij 104 t/m 121
groep 2: rij 123 t/m rij 128

ik ben benieuwd of je alleen die groepen bedoeld .
misschien redeneer jij wel heel anders, zo dat er ook andere groepen in aanmerking komen.

Laatst bewerkt:
kleine verandering aangebracht, nu kun je in de grijze cel H2 het aantal vereiste verschillende getallen per combinaite invullen en dan op start drukken.

ps: deze variant maakt steeds een gevonden groep zo groot mogelijk.
dwz: als er 3 verschillende getallen gevonden zijn dan wordt de groep naar beneden en naar boven eventueel uitgebreid met deze getallen.
vb:
lijst: 1 2 3 2 4 3 2 3 2 1 4

cijfers: 1 2 3:
groepA: 1 2 3 2
groepB: 3 2 3 2 1

dit vergroten van de groepen voorkomt dat de gevonden groepen met de zelfde cijfers nooit overlappen.

ps2: als je wil kan de macro eenvoudig aangepast worden zodat de groepen zo klein mogelijk zijn.
dan overlappen ze mogelijk wel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan