• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Telling velden met data

• Onderwerp starter Onderwerp starter PJH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PJH

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2001
Hoi,

Ik heb een excelblad met in kolom A allemaal data. Het zijn data tussen 1/1/2001 en 31/7/2005.

Wat ik nu wil, en wat me zelf niet lukt, is in een formule berekenen hoeveel data er in 2001 zijn, hoeveel in 2002 etc.

Ik heb al lopen pielen met AANTAL.ALS maar ik kom er niet echt uit...

Wie weet raad?

b.v.d.

Pieter

Dit moet volgens mij genoeg zijn:
=AANTAL(A1:A24)

Voor mij werkt het het makkelijkst als je eerst het jaar bepaald van je datum ( =Jaar(A1) ).
Als je zo een lijst hebt met de jaren waarin de datum valt kan je via aantal.als de hele kolom als input nemen en dan de vergelijking compleet maken.

Of
=SOMPRODUCT((JAAR(A2:A7)=2005)*1)
Waarbij de datums in cel A2 tot en met A7 staan.

Succes

John

Dank voor jullie reactie, maar het lukt me nog steeds niet helemaal.

In mijn Exclblad staat het volgende, in cel A1 staat 1 januari 2001 etc. Zoiets dus.

A1: 1-1-2001
A2: 2-3-2001
A3: 4-4-2001
A4: 1-3-2002
A5: 1-4-2002
A6: 1-6-2002
A7: 2-8-2002

In cel C1 wil ik het aantal data dat in 2001 valt (3 dus) als resultaat hebben.

Het lukt me niet met de geopperde oplossingen. Wat doe ik verkeerd?

Groet,

Pieter

Je kan het met een tussenstap oplossen:

Zet in B1 t/m B7 de formule =RECHTS(A1,4) (in B2 vervang je A1 door B2, dus gewoon de formule doortrekken)

Dit stript de laatste 4 tekens van de tekst in kolom A, en dat is steeds het jaartal.

In C1 geef je de volgende formule: =AANTAL.ALS(B1:B7,2001) om het aantal items in 2001 te tellen.

Eventueel kan je kolom B verbergen.

Geplaatst door Radagast
Je kan het met een tussenstap oplossen:

Zet in B1 t/m B7 de formule =RECHTS(A1,4) (in B2 vervang je A1 door B2, dus gewoon de formule doortrekken)

Dit stript de laatste 4 tekens van de tekst in kolom A, en dat is steeds het jaartal.

In C1 geef je de volgende formule: =AANTAL.ALS(B1:B7,2001) om het aantal items in 2001 te tellen.

Eventueel kan je kolom B verbergen.
Brrr slechte oplossing collega. Excel gebruikt namelijk een datum als een getal representatie. Vandaar dat het altijd beter is te werken via Jaar(datum) dan via Rechts(datum,4).

Snab, jij weet niet zo goed als ik dat Excel een eigen leven leidt met het toekennen van datatypes :P.

Maar inderdaad, jouw oplossing is mooier voor als de type een datum is.

Hoi Radagast,

De oplossing van John (weer John?) is de eenvoudigste:
En heeft de beste uitbreidingsmogelijkheden. Wat John vergeet te vermelden is dat het een matrix-formule geworden is, doordat van het bereik A2:A7 eerst het Jaar bepaald moet worden.

Een matrix-formule voer je in door Shift & Ctrl & Enter tegelijk in te drukken.

Jeroen

Geplaatst door jzeedijk
Hoi Radagast,

De oplossing van John (weer John?) is de eenvoudigste:
En heeft de beste uitbreidingsmogelijkheden. Wat John vergeet te vermelden is dat het een matrix-formule geworden is, doordat van het bereik A2:A7 eerst het Jaar bepaald moet worden.

Een matrix-formule voer je in door Shift & Ctrl & Enter tegelijk in te drukken.

Jeroen

Deze werkt iid!

Dank voor het meedenken. :thumb:

Pieter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan