Telnet?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

PC-user

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2003
Berichten
363
Ik wil vanaf een PDA & bluetooth connection commando's geven aan een pc. Ik kreeg vandaag van iemand het advies daar 'telnet' voor te gebruiken. Nou weet ik best wel van het e.e.a. af, maar bij 'telnet' kan ik me niks voorstellen en ook de uitleg die ik op internet vind wordt ik niet echt wijzer van.

Wie kan me duidelijk uitleggen wat 'telnet' is en hoe je dat kan leren gebruiken?
 
google: wat is telnet (in nederlands sites)

Telnet is een dienst waar beginnende Internet-gebruikers zelden of nooit gebruik van zullen maken. Het Telnetprotocol wordt gebruikt om een terminal na te bootsen: 'terminalemulatie' zegt de vakman dan.

Met Telnet werkt u rechtstreeks op de computer waarbij u zich aangemeld heeft. U bent dan echter wel gebonden aan het besturingssysteem van die computer, ook wel de 'host'. In veel gevallen zal dat een Unix-machine zijn.

Telnet kan beschouwd worden als de basis van alle Internetdiensten. U kunt er in theorie bijna alles mee doen: e-mail, ftp, nieuwsgroepen. Het is snel, maar voor die shelheid betaalt u een prijs: het gebruiksgemak. De toepassingen die u in een Telnet-sessie kunt gebruiken zijn meestal commandoregel georienteerd en u bent afhankelijk van de toepassingen die op de host geinstalleerd zijn.

Bovendien is Telnet een erg machtig protocol. Kleine commando's kunnen grote gevolgen hebben. Het is daarom dat sommige providers geen Telnet-toegang tot hun servers geven.

Het zal duidelijk zijn: effectief gebruik van Telnet is alleen mogelijk als u een ervaren cmpuergebruiker bent die kennis heeft van commandoregel georienteerde besturingssystemen zoals bijvoorbeeld UNIX.

http://www.dsinet.org/hackfaq/html/telnet.html


greetz
 
en daar kan ik dus niks mee helaas, ik kan nergens uitleg vinden hoe ik een telnetserver opzet enzo
 
gewoon in DOS-box na C:\> typ je "telnet" gevolgd door spatie en (IP)adres van de apparaat die je wil benaderen
 
ik krijg helaas nog geen verbinding met de pc in kwestie over dat telnet. Is er op die pc nog iets wat ik in moet stellen?
 
ja dat klopt, telnet moet je in windows eerst activeren voor je het kan gebruiken. Dit werkt hetzelfde als bijvoorbeeld internet explorer op gedéactiveerd zetten.
in windows 7: Configuratiescherm-->programma's en onderdelen-->windows onderdelen... in het lijstje wat je dan krijgt staat telnet cliënt en telnet server. de telnet client moet je aanzetten om oprachten te kunnen geven. Op de pc die je wilt benaderen zal je telnet server moeten activeren. Ik vermoed dat het bij andere versies van windows niet veel anders werkt.

Mvg. Nils
 
Beste Nils,

Deze vraag komt uit 2004 en zal waarschijnlijk niet meer actueel zijn :)
Hierbij het verzoek in het vervolg even op de datum van de laatste reactie te letten.

Met vriendelijke groet,
Stefan (Tha Devil)
Moderator Helpmij.nl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan