Telwerk...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pickleman

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2006
Situatie:

Ik heb een verkooptabel waarbij het volgende geldt: Bij een bepaalde verkoopprijs van een produkt, bv 10.000, zit er een provisie aan vast van 500. Er geldt wel dat er meerdere produkt_ID's bij een verkoper kunnen horen. Indien de verkoper voor een bepaald produkt in totaal die 10000 heeft gehaald, krijgt hij die provisie.

verkooptabel:
veld verkoop_id (uniek)
veld verkoper_id
veld produkt_id
veld verkoopprijs

Nu vraag ik me af of ik met 1 query een overzicht kan krijgen wat de totale provisie is van een agent.
Het gegeven dat in sommige gevallen bedragen voor 1 produkt opgeteld moeten worden om te bepalen of de provisie toegekend moet worden nekt me een beetje

Weet iemand raad?

Laatst bewerkt:
Tjah als je een PHP-Based Frontend zou hebben dan had ik het wel geweten :D maar puur met views en query's... al sla je me dood! lol

Je vraag was voor mij eerst duidelijk, maar nu inmiddesl een beetje vaag geworden omdat hij op meerdere manieren op te vatten is. Persoonlijk zou ik zeggen: gebruik PHP erbij... want die queries kunnen veel, en waarschijnlijk genoeg, maar onder het motto van uitbreiding zijn queries op zo'n ingewikkeld niveau erg irritant. Hieronder even een query op de manier hoe ik denk dat jij het bedoeld:
* vid = Verkoop_id

Wanneer een verkoper altijd 500 provisie krijgt als hij een product van boven de 10.000 verkoopt:

Code:
SELECT `vid`, COUNT(`price`) FROM `verkoop` WHERE 1 AND `vid`='1' AND `price`>=10000 GROUP BY `vid`
(doe het resultaat van de COUNT kolom keer 500..)

Deze code is op een manier wat overbodig... want je had simpelweg ook

Code:
SELECT `vid`, `price` FROM `verkoop` WHERE 1 AND `vid`='1' AND `price`>=10000
(en dan het aantal resultaten keer 500.

wout

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan