Temp verschil big-midi tower

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjllo

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Ik heb mijn A-Open miditower gewisseld voor een A-Open bigtower.

mobo: Epox 8RDA+
CPU :Athlon XP 2600 166MHz fsb + spire falconrock
Video:ATI readeon 9600pro

Wat mij meteen opviel was dat er zo'n 15C verschil is in de CPU temp.Het was 35C en is nu 50C(idle)

In de midi tower had ik enkel een 80mm intake fan in het zijpaneel,ter hoogte van de video kaart.
Deze heb ik nu ook in de big tower + nog 2x80mm out bovenin.

Ik heb al van alles geprobeerd om het koeler te krijgen,
nieuwe pasta tussen CPU en koelblok,fanrichtingen omdraaien/uitzetten,verschillende plaatsen geprobeerd voor de fans.Kabels zijn allemaal netjes gebundeld en uit de luchtstroom gemonteerd.
Toen kwam ik erachter dat er ook een groot verschil zit in de voedingen,de big tower heeft namelijk een 120mm fan die direct boven de CPU hangt,dit in tegenstelling tot de 80mm fan bij de midi tower welke gewoon aan de achterkant gemonteerd zit.

Zou deze grote fan de oorzaak kunnen zijn van het temperatuurverschil?(ik heb namelijk geen andere voeding om dit zelf te testen)

Zit er in je voeding geen tweede fan aan de achterkant?
Blaast die 120mm fan wel in de voeding?

1 fan voor die lucht in je kast blaast(onderin) en 1 fan achter die luch afvoerd (bovenin), helpt ook niet?

Heb je niet te veel en niet te weinig koelpasta op je processor?

Laatst bewerkt:
Er zit onder in de voeding 1x120mm die de lucht de voeding in trekt.
Een fan voor in de kast en bovenin heb ik ook geprobeerd,maar dit had juist een negatief resultaat,de temperatuur liep nog hoger op,tot ver over de 60C na een game(MOHAA)

Zou ik met een andere CPU cooler niet een beter resultaat kunnen halen,bv met een thermaltake volcano 12
CC21567.jpg

Ik zou eerst goed naar de airflow in je kast kijken, voordat je een nieuwe koeler gaat aanschaffen.
Normaal hoort een "Big-tower" kouder te zijn dan een "Midi-tower".

Een fan voor in de kast en bovenin heb ik ook geprobeerd
Ik vraag het voor de zekerheid.
Welke kant heb je ze op laten blazen?
(plaats en lucht richting)

Ik neem aan dat je bedoelde:

1 intake fan voor onderin de kast ............en 1 outtake fan achter bovenin de kast.

Ik heb nu 2 fans(@1200rpm) achter helemaal bovenin die de lucht langs mijn HD's naar buiten trekt en 1 fan voor onderin(@1200rpm)die naar binnen blaast.

De fan in het zijpaneel heb ik even uit gezet.

Er veranderd ook niets(1C koeler nu @49C) wanneer ik de snelheden opvoer naar 2300rpm(behalve een hels kabaal)(ik kan de fans onafhankelijk regelen)

Ik moet er nog even bij zeggen dat de voeding in het midden van de kast zit en dat er ook nog 2x80mm fan openingen onder de voeding zitten(achterkant kast)

Moet ik hier dan eerst ook nog maar even 1of 2 outtake fans plaatsen en dan de bovenste even uitschakelen?

wat ook veel graden kan schelen is met een compressor al het stof tussen ellementen van koeler blazen

ik zit hier met een coolmaster en 2 fans 1 onderaan voor koude lucht te trekken en 1 op mijn harde schijven
temp is gemiddeld 30a40°

je zou ervan verschieten hoeveel stof eruitkomt

Geplaatst door ibiza
wat ook veel graden kan schelen is met een compressor al het stof tussen ellementen van koeler blazen
Ik zou dit zeker niet met een compressor doen.
Ten eerste, je blaast deeltjes tussen bewegende delen in.
Ten tweede, je blaast ook vocht mee, op je computer.
(De meeste compressoren hebben geen vochtvanger)

Je kan dan beter voorzichtig met de stofzuiger en een schone verfkast aan de gang.

@hjllo,
Wat bedoel je met voeding midden in de kast?
Dat je nog ruimte boven de voeding hebt om fan's te plaatsen.
(zo zit het bij mij wel namelijk)

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je alles hebt schoongemaakt, toen je de boel in de andere kast ging plaatsen.

Ik maak mijn systeem regelmatig stof vrij met een zachtharige kwast.

Mijn voeding verdeeld de kast in 2 delen zeg maar.direct onder de voeding zit het mobo met de CPU en 2 outtakes,zoals bij een midi tower.Boven de voeding zitten de drive bay's voor 4 HD's en een aantal cdrom spelers met ook weer 2 outtakes aan de achterkant.

Ik heb dus de outtake fans helemaal boven in zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan