temperaturen in pc

• Onderwerp starter Onderwerp starter goom
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

goom

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2002
ik het programma Everest (voorheen aida) gedownload via de site van www.lavasys.com
met dit programma kun je je hele pc goed bekijken waaronder ook je temperaturen
nu wil ik weten welke temperaturen gangbaar zijn
ik meet de volgende temperaturen
moederbord
cpu
cpu diode
aux
en harde schijf

ik heb een asus a7v333
met een amd athlon xp 2000+ processor die op ca 1266 MHZ draait (hij kan hoger tot ca 1600-1700 MHZ)

wie kan mij helpen

ik meet de volgende temperaturen
moederbord
cpu ????
cpu diode????
aux?????
en harde schijf ??????

ik mis wat:o

Ik mis ook wat, jouw temperaturen...
gangbaar is een vrij rekbaar begrip, heb je last van vastlopers?

een amd cpu zal ongeveer iddled tussen de 20 en 40 graden moeten zijn.
Je mobo, voeding, harde schijf en eventueel acpi maakt niet zo gek veel uit, als ze maar redelijk koel zijn (tot 40 graden lijkt mij)

ps, dit zijn mijn temperaturen, maar dat is een p4 overgeklokt
speedfan.jpg

ps, kamertemperatuur is nu 18 graden.

Laatst bewerkt:
@Goom,
Die waarden waar een vlammetje voor staat, kan je rustig negeren, dat zijn in mijn ogen foute waarden.

Ik vind wel je temperatuur van je harde schijf aan de hoge kant, die waarde van 15 graden, weet je toevallig wat dat is? Je CPU zal de waarde van 39graden zijn.

Hoi,

Wat is normaal verschilt per systeem...

Bij mij loop het nu ongeveer zo...

CPU = 29
VGA = 30.5
HD1 = 23.5
Kast = 26.5

Staat de kast ook nog open.. lol
Als ik hem dicht doe dan komt er nog wel 3 tot 5 graden bijop..

Groetjes, Dj Viper

Geplaatst door Stigter

een amd cpu zal ongeveer iddled tussen de 20 en 40 graden moeten zijn.

Geloof ik niet.
im mijn oude pc zat een amd 1800 en die was in de regel rond 47/48 graden en tot 55 als ie echt belast werd.

Amd processoren zijn echte heethoofden.

gegevens everest

temperaturen
moederbord 39
cpu 74
cpu diode 82
aux 14
harde schijf 43

maar wat moet ik daarmee?

Geplaatst door martin van de mortel

Ze zijn wellicht wat warmer dan een pIV, maar zoals eerder gezegd, elk systeem heeft zijn temperatuur, ik heb 2x amd gehad, een 1500XP en 2400XO, beide overgeklokt, beide draaide iddled op 34 graden.

@Goom,
downloads eens everest en bekijk daar ook je temperatuur eens mee. de temperaturen die je nu doorgeeft is veel te warm, ook al is het een AMD.

Heb je problemen met vastlopers of niet? Draai eens een progje waarbij je processor volledig gebruikt word, welke temperaturen heb je dan?

Geplaatst door martin van de mortel

Geloof ik niet.
im mijn oude pc zat een amd 1800 en die was in de regel rond 47/48 graden en tot 55 als ie echt belast werd.

Herstel, amd athlobn xp's schijnen enorme heethoofden te zijn, net als de prescott-processor van intel.

De amd64 is juist weer heel erg zuinig (en dus koeler).

mijn systeem:
Motherboard 38 °C (100 °F)
CPU 32 °C (90 °F)
GPU 35 °C (95 °F)
GPU Memory 44 °C (111 °F)
WDC WD1600JB-00EVA0 32 °C (90 °F)

Ideaal dus (behalve mijn videokaart geheugen)

Dan van jou, goom
temperaturen
moederbord 39
cpu 74
cpu diode 82
aux 14
harde schijf 43

Als dit klopt, dan is je cpu gevaarlijk heet. Wat je straks ff moet proberen is dit: start opnieuw op en kijk in de BIOS wat daar voor temp staat. Net zo hoog ongeveer, dan is er echt iets mis.
Dan is je koeler vuil, niet goed vastgemaakt, of gewoon niet goed genoeg meer.

Logischer is dat everest de temp niet goed kan aflezen, of dat de sensor kapot is.

Om daar achter te komen kan je ook kijken hoe hoog de temp is direct na opstarten. Dus op het moment dat je processor nog heel erg koel is. (morgen bijv eens kijken).
Is die dan direct 70 graden, dan kan je dit gewoon negeren.
Mijn cpu was ook heel lang 72 graden, maar mijn moederbord werd gewoon niet ondersteund.

temp in bios

waar kan je dat vinden de temperatuur in je bios?

ps
everest geeft ong de zelfde temperaturen aan

en dan een volgende vraag:

hoe krijg je die temperaturen dan weer lager?

Re: temp in bios

Geplaatst door goom
waar kan je dat vinden de temperatuur in je bios?

ps
everest geeft ong de zelfde temperaturen aan
Je moet je ff doorheen lopen, er zijn verschillende soorten biossen.

Maar ik zou eerst kijken of er niet gewoon standaard deze temp wordt aangegeven, zoals ik al zei was dit bij mij het geval.

Maar anders: FF stof weghalen, dat minimaal. Kijken of de fan gewoon loopt (dus dat die niet aanloopt of zo).

En anders kan je nog nieuwe (betere) koelpasta proberen.
Heb je de afgelopen tijd je koeler van de processor gehad / heeft iemand anders dat gedaan?

LAatste: je kan een extra koeler in je systeem zetten, als je die nog niet hebt.
Het beste is een voor-onder die lucht het systeem in zuigt en een koeler aan de achterkant bovenin, die de lucht uit je systeem blaast.
Als je al koelers hebt, kijk dan of dit goed is geinstalleerd.

meer info 2

Ik heb al reeds een koeler er bij geplaats deze staat voorin de kast en is laag gelegen en blaast koele lucht inde kast
de oude fan staat hoog in de kast achterin en blaast warme lucht uit de kast

de koeling van de processor is er nooit afgeweest

hierbij wat metingen vandaag
start na 1 uur na 5 uur
TEMP 1 19 33 40
TEMP 2 36 62 71
TEMP 3 15 15 15
TEMP 4 60 75 79
TEMP 15 15 15
TEMP 36 62 71
hdo 19 35 43

wat ik hieruit concludeer is dat een aantal sensoren niet correct werken , te weten temp 2 temp 4 en een temp

persoonlijk denk ik nu dat er niks aan de hand is

wie kan dat bevestigen?

je ziet een duidelijke forse stijging. Ik denk dus dat ze wel kloppen.

Heb je je systeem al stofvrij gemaakt? Anders zou ik dat maar eens snel gaan doen.

Is het een volle kast (dus kleine ruimte)?
Probeer de kabels een beetje netjes weg te werken, zodat de luchtstroom niet teveel hindert.

Controleer of je processor-koeler nog goed draait. Volgens mij is een goede manier hiervoor de pc uitzetten, en dan de koeler een zetje geven. Loopt ie makkelijk, dan is er zo op het oog weinig aan de hand.

Oja, voel meteen na het uitzetten aan je processorkoel-blok. Deze moet vrij heet aan voelen (pas op dat je je vingers niet verbrandt natuurlijk... 80 graden is niet niets)

klopt niet

nou denk zelf dat enkele sensors een verkeerde waarde aangeven
als na een nacht de temperatuur boven de 39 graden is van sommige sensoren en de anderen 19 aangeven
dan vertrouw ik de waarde van de sensoren die boven de 30 graden celcius aangeven dus mooi niet

ok wel
niet alle sensoren geven de juiste waarde aan
als je het relatief gaat bekijken
dan is er niks aan de hand dus
maar dat is een kwestie van met getallen bekijken in relatieve zin

sorry, maar niet alles heeft dezelfde temp.
Een processor wordt heter als een harde schijf.

Begintemp is na het opstarten dus al anders.

Als de sensor niet werkt, dan zie je zo'n stijging echt niet.
Bij mij werd de sensor van mijn processor niet ondersteunt door everest. Vanaf het moment van opstarten van mijn pc tot afsluiten was mijn processor 72graden. Dan kan je het inderdaad negeren.

Als ej processor van 60 graden naar 80 graden stijgt, dan is er echt iets mis. Of je moet echt heel veel gedaan hebben en dat hij later weer koeler wordt.
Hoe dan ook kan het zeker niet kwaad mijn adviezen eens uit te proberen.:

Heb je je systeem al stofvrij gemaakt? Anders zou ik dat maar eens snel gaan doen.

Is het een volle kast (dus kleine ruimte)?
Probeer de kabels een beetje netjes weg te werken, zodat de luchtstroom niet teveel hindert.

Controleer of je processor-koeler nog goed draait. Volgens mij is een goede manier hiervoor de pc uitzetten, en dan de koeler een zetje geven. Loopt ie makkelijk, dan is er zo op het oog weinig aan de hand.

Oja, voel meteen na het uitzetten aan je processorkoel-blok. Deze moet vrij heet aan voelen (pas op dat je je vingers niet verbrandt natuurlijk... 80 graden is niet niets)

binnenkort een nieuw draadje van goom: "mijn pc start niet meer op..." wat kan het zijn? :o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan