• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Temperatuur berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim spanje

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2010
Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen (en willen) helpen bij het volgende. Ik heb een (onbekende) NTC weerstand gemeten met verschillende temperaturen. De weerstandwaarden en de bijbehorende temperaturen heb ik in Excel (zie bijlage) in een grafiek uitgezet. Omdat een NTC niet lineair is heb ik een (exponentiele) trendlijn toegevoegd, met de vergelijking.

Nu zou ik graag een formule willen hebben die bij een bepaalde (gemeten) weerstandswaarde, de bijbehorende temperatuur geeft.

Kan dit met de vergelijking? (waar ik echt niets van snap:confused:).

Bvd. Wim
Bekijk bijlage ntc weerstand tabel.xls

Code:
=88,779*exp(-0,135*b2)

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank!

maar....dit lijkt totaal niet op de vergelijking (naar mijn idee) kun je uitleggen hoe je aan deze formule komt?

Ik wil de NTC aan een microcontroller hangen en zal dan niet de gehele code klakkeloos kunnen overnemen (wat is bv.exp?)

adios Wim

Je formule berekent de weerstand in functie van de temperatuur, daar waar het omgekeerd moet zijn !
Indien je
Code:
=88,779*exp(-0,135*b2)
niet snapt kan je ook met deze gebruiken :
Code:
=88,779*MACHT(2,71828182845904;(-0,135*B2))
(eenvoudiger kan helaas niet)
waar 2.718.... de constante "e" is, grondtal van de natuurlijke logaritme. (wiskunde lager middelbaar ?)

Laatst bewerkt:
Tja...middelbaar:confused: dus vandaar de vraag OF jullie me willen helpen. Ik ga er ff mee stoeien en zie wel of ik er uit kom, gracias!!!

ps. ervaring is een opsomming van fouten!!!!!!!!!!!!!

ps.ps. weet ik nog steeds niet waar die =88,779*MACHT(2,71828182845904;(-0,135*B2)) vandaan komt?? (tja, middelbaar, hè)

OK! Ik heb hem :cool: Als je de weerstandswaarde als x-as neemt en de temp als y-as en daar een (exponentiele) trendlijn in zet krijg je de vergelijking; Y=88,779e(-0,138x)...en daar ging het om.

Problem solved :thumb:

hallo wim spanje en GiMe

de inverse functie van y = 22,446e^(-0,0357*x) is niet exact 88,779*exp(-0,135*y)

het is een aardige benadering

als je de functie y = 22,446e^(-0,0357*x) wiskundig omzet naar de inverse functie dan krijg je:

x= ( LN(y) - LN(22,446) ) / -0,0357 "hier staat LN voor de natuurlijke logaritme"

ps welke functies ondersteund je microcontroller wel ?

misschien kun je er wel een tabelletje in stoppen of zo.

groet sylvester

ps de afleiding van die formule is middelbaar niveau en als je geïnteresseerd bent dan kun je die krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan