Trustno1 zei:
Ik gebruik het programma Mainbord monitor om de temperatuur van mijn cpu in de gaten te houden. Deze geeft een temperatuur van mijn cpu aan van rond de 66 graden. Dit lijkt mij wel erg warm. Is dit inderdaad zo en wat kan ik hier aan doen. Ik heb een AMD64 X2 3800+ en maak gebruik van een zalman (CNPS7000B-AlCu) koeler.
Ik had tot voor kort hetzelfde probleem. De cpu zat bij 'normaal' gebruik rond de 40 graden, en liep op tot zo'n 68 bij hardcore-photoshoppen en andere cpu-intensieve bezigheden.
Ik had om de airflow te verbeteren i.v.m. de warmte bij mijn HD's al 3 antec 80mm.-fans (1 x in voor-onder, 2 x uit achter-boven) gemonteerd, en dacht dat in dit geval mijn (boxed) koeler z'n werk niet voldoende deed. Ik heb daarom, net als jij, een Zalman geïnstalleerd, de compleet koperen versie: CNPS7000B-Cu). Helaas bleek het probleem niet opgelost.
Omdat ik 't vreemd zou vinden als die koeler niet genoeg zou doen (in full-speed-modus), ben ik 's verder gaan denken.
Hierop heb ik de Bios van mijn Gigabyte GA-8IK1100 maar eens geflashed.
Probleem opgelost!
Op dit moment geeft mijn cpu bij normaal gebruik nog maar zo'n 25 graden aan bij licht gebruik, en tot nu toe heb ik 'm niet meer over de 40 gekregen!
Nou ja, 't is maar een ideetje; bij mij is 't in ieder geval de beste performance-winst in tijden! (nou ja, die Zalman zal ook wel behoorlijk bijdragen, maar goed).
Groeten,
Eric
(P.S. Mijn systeem: Gigabyte GA-8IK100, 800 mhz FSB, Intel P4 3.0Ghz, 2 x 512 DDR 400 (Dual Channel), 2 x 160 gb. Maxtor S-ATA (raid-0), Matrox Millenium G400 Dualhead)