Temperatuur cpu 66gr. ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trustno1

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
13 okt 2000
Ik gebruik het programma Mainbord monitor om de temperatuur van mijn cpu in de gaten te houden. Deze geeft een temperatuur van mijn cpu aan van rond de 66 graden. Dit lijkt mij wel erg warm. Is dit inderdaad zo en wat kan ik hier aan doen. Ik heb een AMD64 X2 3800+ en maak gebruik van een zalman (CNPS7000B-AlCu) koeler.

66° onbelast ???
dat is idd hoog ...
is je kast stofvrij ?
staat de pc vrij ?

ah er is dus een andere koeler opgezet dan de boxed.
Ik denk dat deze neit goed gemonteerd is of dat er teveel koelpasta gebruikt is.
BTW de maximum core temperature van deze cpu is 71 graden Dus je cpu is inderdaad wel warm

Is een nieuwe kast dus het zal niet door het stof komen. Ik zal nog even kijken of er teveel pasta op zit, maar ik had er maar een dun laagje op gesmeert.:(

Trustno1 zei:
maar ik had er maar een dun laagje op gesmeert.:(
Je moet niet smeren, maar een druppeltje pasta op de core van de processor doen.(net kleiner dan een rijstkorrel) Door dat de Heatsink erop gaat, wordt de pasta vanzelf verdeelt.

Op de beschrijving stond met een pasje of iets dergelijks de pasta gelijkmatig verdelen. En de oppervlak van de processor is dusdanig dat ik denk dat als ik er een druppel op doe dat het niet over het hele oppervlak verdeelt wordt.

Op de site van Arctic Silver koelpasta, wordt dat ook aangegeven met pasje. Ik heb dat nog nooit gedaan. De core van de processor zit in het midden(warmste punt), dus als je daar de druppel op doet is het voldoende. Scheelt ook een hoop geklieder en bespaard koelpasta. Teveel pasta geeft een isoleerende werking. Het is de bedeoling dat de pasta oneffenheden opvangt, waardoor de warmte overdracht/afvoer optimaal wordt.

crash zei:
Je moet niet smeren, maar een druppeltje pasta op de core van de processor doen.(net kleiner dan een rijstkorrel) Door dat de Heatsink erop gaat, wordt de pasta vanzelf verdeelt.
ik smeer het altijd uit nooit geen probleem mee gehad trouwens :eek:

Heb het probleem gevonden. De fout zat in mainboard monitor deze gaf 66 graden aan. Maar gebruik nu everest en deze geeft tussen de 30 en 35 graden aan. Dus er is geen probleem.:thumb:

Trustno1 zei:
Heb het probleem gevonden. De fout zat in mainboard monitor deze gaf 66 graden aan. Maar gebruik nu everest en deze geeft tussen de 30 en 35 graden aan. Dus er is geen probleem.:thumb:
mooi zo !

virtuosa zei:
ik smeer het altijd uit nooit geen probleem mee gehad trouwens :eek:
Je kan smeren en smeren, het is maar hoe je het doet. Veelal doen mensen er dan teveel op.:)

Het hangt ook van de pasta af, sommige pasta is niet dun uit te smeren.

Daar heb je gelijk in Lamp. Vaak de standaard meegeleverde pasta is lastig.

Trustno1 zei:
Ik gebruik het programma Mainbord monitor om de temperatuur van mijn cpu in de gaten te houden. Deze geeft een temperatuur van mijn cpu aan van rond de 66 graden. Dit lijkt mij wel erg warm. Is dit inderdaad zo en wat kan ik hier aan doen. Ik heb een AMD64 X2 3800+ en maak gebruik van een zalman (CNPS7000B-AlCu) koeler.

Ik had tot voor kort hetzelfde probleem. De cpu zat bij 'normaal' gebruik rond de 40 graden, en liep op tot zo'n 68 bij hardcore-photoshoppen en andere cpu-intensieve bezigheden.

Ik had om de airflow te verbeteren i.v.m. de warmte bij mijn HD's al 3 antec 80mm.-fans (1 x in voor-onder, 2 x uit achter-boven) gemonteerd, en dacht dat in dit geval mijn (boxed) koeler z'n werk niet voldoende deed. Ik heb daarom, net als jij, een Zalman geïnstalleerd, de compleet koperen versie: CNPS7000B-Cu). Helaas bleek het probleem niet opgelost.
Omdat ik 't vreemd zou vinden als die koeler niet genoeg zou doen (in full-speed-modus), ben ik 's verder gaan denken.
Hierop heb ik de Bios van mijn Gigabyte GA-8IK1100 maar eens geflashed.
Probleem opgelost!

Op dit moment geeft mijn cpu bij normaal gebruik nog maar zo'n 25 graden aan bij licht gebruik, en tot nu toe heb ik 'm niet meer over de 40 gekregen!

Nou ja, 't is maar een ideetje; bij mij is 't in ieder geval de beste performance-winst in tijden! (nou ja, die Zalman zal ook wel behoorlijk bijdragen, maar goed).

Groeten,
Eric :cool:

(P.S. Mijn systeem: Gigabyte GA-8IK100, 800 mhz FSB, Intel P4 3.0Ghz, 2 x 512 DDR 400 (Dual Channel), 2 x 160 gb. Maxtor S-ATA (raid-0), Matrox Millenium G400 Dualhead)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan