temperatuur CPU en GPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmie1

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2009
Beste,

Onze laptop (Hp Pavilion dv7) heeft vaak wat last van temperatuurschommelingen.
Vaak gaat de temperatuur van cpu zo: 5 min aan= 25 graden C => 10 min aan = 55 graden.
Ook gaat de temperatuur van de GPU snel omhoog.

Omdat onze vorige PB-laptop bij 75 graden volledig doorbrandde, nu de vraag: Wanneer is het te heet voor de CPU en GPU? Ik gebruik het programma Speedfan om het te meten. Ik heb pas van een vriend gehoord dat je moet proberen met CPU burn-in tot het uiterste te gaan. Is dat niet te riskant?

Groet.

het verschilt vaak per laptop, over het algemeen is het verstandig wel onder de 75 graden te blijven (slechts een richtlijn, kan variëren), je zou eraan kunnen denken je fan uit te spuiten met een luchtbusje of stofzuiger, dit zal de koeling verbeteren. zorg ook voor voldoende ruimte onder de laptop voor koele lucht.

je kan inderdaad een stresstest runnen en kijken wat er met de temperatuur gebeurt, over het algemeen is dit niet onveilig, maar houd wel een oogje in het zeil of de temp niet te hoog wordt.

nogmaal, je zou het beste even kunnen zoeken op je laptop type en kijken of er ergens op internet temperatuur vermeld wordt

Beste,

ik heb alle ventilatiegaten inderdaad met een luchtbusje én stofzuiger behandeld.
Omdat dit dus niet helpt, zoek ik een andere oplossing. Ik dacht al dat dit niet zou helpen, want af en toe begint de koeling hard te brommen. Ik heb ook even een Bios-update gedaan. Mocht er geen oplossing zijn, breng ik hem dinsdag naar de Hp-garantieservice. Ik ben hem dan alleen 4 weken kwijt. =(

kan je doen, maar volgens mij is 55 graden niet eens zo heel gek voor een laptopje dat al een tijdje aanstaat hoor. maar succes in ieder geval!

Goedemorgen,

Bij speedfan heb ik nog steeds geen goed gevoel zelf kijk ik wel eens met pc wizard volgens mij wat beter . En ik zou me inderdaad niet zo druk maken over die 55 graden hier is dat ook wel het geval zit tussen de 50 en 55 graden. Zou wel het notebook op een harde ondergrond houden en eventueel met een verhoging er onder aan het scherm kant, maar bijzonder hoog is de temp niet in ieder geval.

haha nee 55 graden is zeker niks hoor,
normaal sluiten laptops zich pas af bij 105 graden dus je hebt geboeg speling :P
geen zorgen maken dus...

Weet je dat echt zeker, want onze vorige is bij 75 graden kaput gegaan. xD Dus hij is niet te heet? En de Gpu, hoeveel mag hij hebben? Ik heb nl. ook een Acer laptop en die komt pas na een hele dag op 55 Graden cpu en 45 Graden hdd. Beetje Raar?? =)

P.s. Even een vraagje tussendoor: Onze nvidia videokaart geeft aan dat hij 2.2 gb ruimte heeft waarvan 512mb gereserveerd. Wat betekent dat, en kan ik die ''gereserveerde ruimte'' uitbreiden??? ;p

er zijn uitzonderingen of hebt het niet goed gemeten :D

haha nee 55 graden is zeker niks hoor,
normaal sluiten laptops zich pas af bij 105 graden dus je hebt geboeg speling :P
geen zorgen maken dus...

Mijn laptop (ASUS N50Vc) sluit nog niet eens bij 120 graden af.
Vast slaan doet ie ook niet draait gewoon lekker door.

Daar was ik nogal bezorgt over en heb ik maar een laptop koelertje gemaakt :)

Scheelt zowiezo 30 tot 50 graden.

En inderdaad 55 graden is niks.

Laatst bewerkt:
@peter1994: er zijn uitzonderingen of hebt het niet goed gemeten

@peter1994: er zijn uitzonderingen of hebt het niet goed gemeten

Ik meet sinds kort weer met speedfan.
Deed het eerst altijd met PC wizard.

Heb je verder nog suggestie's om mijn temperatuur op te meten?

Wil wel eens weten of verschillende programmatjes verschillende temperaturen aangeven.

En ook als ik aan de onderkant van mijn laptop even mijn vinger erop leg dan geloof ik wel bijna dat hij boven de 80 graden is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan