Temperatuur CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

JDee16

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2002
Wat is een normale temperatuur voor een P4 2,4Ghz?
Mijn temp is nu rond de 40 graden. Maar nadat ik dit filmpje had gezien begon ik me zorgen te maken. Bij de meting van de 2Ghz zonder cooling was het namelijk maar 29 graden. Is mijn temperatuur wel normaal, of kan ik beter een andere cooler kopen?

De Pentium 4 is wel een Willamette op 100 MHz QDR hè, terwijl jij waarschijnlijk een Northwood op 133 QDR hebt (dat vertel je niet, dus kan ik ook niet de 'normale temperatuur opzoeken). Maar in ieder geval is 40 wel wat hoog, maar zeker niet té hoog, want dan zou de pc wel te traag worden (dat zie je ook in het filmpje).

Ik heb een AOpen AX4B Pro Moederbord met i845 chipset en DDR266 geheugen. Kun je daar iets uit halen?

Trouwens waar zoek je de normale temperatuur dan op?

Je kan de maximale temperatuur opzoeken in de datasheets van Intel. Ik zou gewoon ff checken of de koeler er goed opzit, en er niet teveel koelerpasta is gebruikt (het moet echt een flinterdunlaagje zijn). Als dat allemaal goed zit en de binnenkant van de kast ook niet te warm wordt zou ik me geen zorgen maken.

Ik heb ook nog een andere computer: AMD Athlon XP 2000+ en die geeft 73 graden aan in de BIOS. Moet ik me daar wel zorgen over maken???

Dat is zeker niet positief te noemen, maar om er helemaal zeker van te zijn zou ik toch even het bios updaten. Geeft hij dan nog steeds 73 aan, dan heb je een flink probleem. Waarschijnlijk heb je de koeler er dan verkeerd om op zitten of teveel pasta gebruikt (of juist helemaal niet. Op een P4 hoeft niet per sé pasta, op een Athlon wel, maar dan wel echt een flinterdun laagje (het is alleen maar bedoeld om een egaal oppervlak te krijgen voor optimaal contact met de koeler). Ook zou ik maar eens checken of de koeler niet te stoffig is en de temperatuur in de kast zelf niet te hoog wordt (40-50 is echt de max voor kasttemperatuur).

Volgens amd mag die temperatuur tot 90° oplopen. Ik heb ook de amd athlon 2000+ en bij mij loopt de temp op tot 49°. Ik vind wel dat hij dan langzamer wordt en ga mij een andere koeling aanschaffen. De temperaturen vindt je op de site van amd.Zoek hier maar eens
http://www.amd.com/us-en/

Waar kun je goede coolers vinden die ook nog een beetje stil zijn en niet te zwaar?

Sorry dat ik het zeg maar die Zalman dingen vind ik echt lomp groot. Ik wil gewoon zo'n compact dingetje dat er nu ook opzit maar wel een betere koeling geeft.

Ik heb erg goeie ervaringen met coolermaster.Ze doen hun werk zeer goed en zijn bovendien vrij/relatief stil.

B.Jager

Geplaatst door Lekkere Kwal
De CNPS5100-Cu heb ik zelf en is heel compact hoor (kleiner dan menig Socket A koeler).

Die jij hebt is een andere... Ik had het over dat waaiergeval

Geplaatst door hjllo
Ik heb erg goeie ervaringen met coolermaster.Ze doen hun werk zeer goed en zijn bovendien vrij/relatief stil.

B.Jager

Ik heb op dit moment een coolermaster maar het maakt toch aanzienlijk veel geluid. Wat denken jullie van de Thermaltake Volcano 7+ ?

Geplaatst door JDee16

Die jij hebt is een andere... Ik had het over dat waaiergeval
Ja, maar je generaliseert wel alle Zalman koelers al 'grote lompe dingen', die het niet zijn. Waarom neem je dan niet die 5100? Stille goeie koeler. De Thermaltakes zijn veel geluidsdruchtiger.

Nu eerlijk gezegt die grote lompe dingen zitten in de kast dus daar heb je geen last van als ze hun werk maar doen. een kleine die evenveel koelt is natuurlijk ook goed maar ik denk dat die grote messing platen toch hun voordeel hebben juist door hun omvang. Ik heb zo een kleine koeler en na 1h op werken is de temp toch alweer 49°. dus...

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan