temperatuur harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Victor V

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2005
Hoe heet mag een harde schijf worden? En ten tweede waarom wordt een harde schijf zo heet?

60 graden is toch wel het maximum, tussen 5 en 55 is meestal de werktemp, maar rond de 30 zit je goed, en er zit een motor in, en elecrtonica op de printplaat, dat wordt uiteraard warm, en het meeste is van metaal, en dat neemt de warmte makkelijk op, en zonder goede ventilatie, houdt hij ook nog eens die warmt vast, en warmte betekent, uitzetting, ook van de platters.

Laatst bewerkt:
De warmte ontstaat met name door het draaien van de platters in de HD.
Afhankelijk van het aantal toren 7200 of 10000 en de diameter van de platters kan de buitenkant van een platter meer dan 100km/uur afleggen.
Bij zo veel beweging ontstaat ook veel warmte.

Nou, bij snelheid is de koelende werking groter dan de wrijving bij die snelheid, daar worden die platters echt niet warm of koud van.
De electronica en de spindelmotor pruduceren daarintegen de meeste warmte.

Nou, bij snelheid is de koelende werking groter dan de wrijving bij die snelheid, daar worden die platters echt niet warm of koud van.
De electronica en de spindelmotor pruduceren daarintegen de meeste warmte.

Je hebt helemaal gelijk het is met name de moter die de warmte produceert.

60 graden is toch wel het maximum, tussen 5 en 55 is meestal de werktemp, maar rond de 30 zit je goed, en er zit een motor in, en elecrtonica op de printplaat, dat wordt uiteraard warm, en het meeste is van metaal, en dat neemt de warmte makkelijk op, en zonder goede ventilatie, houdt hij ook nog eens die warmt vast, en warmte betekent, uitzetting, ook van de platters.

Speedfan geeft anders wel aan:
Temperatur is over 47 C. It is critical.
DSCF0002.JPG

Verder wordt het moederbord te heet volgens analyseprogramma Sandra. Wat kan ik daar aan doen?

Laatst bewerkt:
Koelen, dat is het enige wat je kunt doen, die warmte moet worden afgevoerd naar buiten de kast.

Overigens heb ik helemaal niets met Speedfan, geeft altijd van die vage waardes.

Indien mogelijk, voor een zo groot mogelijke ventilator, blazend naar binnen, worden gelijk de schijven gekoeld, vaak zitten die op elkaar, waardoor en nog meer warmte wordt vastgehouden, een bay daarvoor is een veel betere oplossing.

Achter hetzelfde, maar dan blazend naar buiten, voor de afvoer van die warme lucht.

Als optie, op zoek gaan naar een goede kast, met 2 120mm ventilatoren, of groter, voor een goede airflow, maar dat moet de portemonee maar kunnen trekken, nietwaar.

Zijn er gegevens bekend over de laagste omgevingstemperatuur waarop de informatie op de schijf intact blijft. Ik bewaar nl. mijn backup schijf op een plaats waar het wel eens aardig kan vriezen.

Topic is van 2006.
Maak even een nieuwe vraag in het forum.
Deze gaat op slot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan