temperatuur maxtor hd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stigter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 jul 2001
Hoi,

Nu het wat kouder in huis word merk ik dat mijn maxtor harde schijf wat kuren begin te krijgen.

Ik heb een cooler op de hd zitten, deze houd mijn schijf volgens speedfan op 13 a 14 graden.
Is dit te koud?
Heb nu de koeler uit gezet en heb geen problemen meer.
Echter de hd word nu zo'n 23 graden..
Is mijn (overigens nog geen 3 maanden oud) hd slecht aan het worden? Of heeft hij gewoon een bedrijfstemperatuur nodig van bijvoorbeeld minimaal 20 graden?

overigens mijn temperaturen, zonder hd koeler

attachment.php

Bijlagen

• speedfan.jpg
    speedfan.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 110
Vraagje aan Stigter (of iemand anders),

Hoe kan ik erachter komen, waar de verschillende temperaturen betrekking op hebben? Bij jou staat er netjes, dat het gaat om de moederbord, hd, processor en voeding.

Ik heb 2 hd's, en wat er gedetecteerd wordt is dit:

I/O properly initialized
Linked ISA BUS at $0290
Linked Intel 82801EB ICH5 SMBUS at $0500
Scanning ISA BUS at $0290...
Winbond W83627HF (ID=$21) found on ISA at $290
SuperIO Chip=Winbond W83627HF
Scanning SMBus at $0500...
SMART Enabled for drive 0
Found WDC WD1200JB-00DUA3 (120,0GB)
SMART Enabled for drive 1
Found Maxtor 2F030J0 (30,0GB)
End of detection

Hoi Arie,
Ik heb hier drie Maxtor schijven twee gelijke modellen en 1 ander model.
Zijn allemaal 60gb.
Die twee gelijke worden met koeler ±35 - 43ºC, zonder koeler ±47 - 55ºC.
De ander wordt met koeler ±18 - 20ºC, zonder koeler ±21 - 25ºC.
De twee gelijk hebben zeg maar "normale" lagers die ander is liquid bearing en is ook nieuwer.
Mischien heb je hier iets aan.

Hoe warm is het waar je pc staat?
Met koeler 13 á 14ºC is beneden een normale kamer temperatuur, dus dat lijkt me een rare meting van Speedfan.

Geplaatst door arnhemmer
Hoe kan ik erachter komen, waar de verschillende temperaturen betrekking op hebben? Bij jou staat er netjes, dat het gaat om de moederbord, hd, processor en voeding.
Zelf invullen, Speedfan heeft die mooie benamingen niet.:)
Je moet een beetje uitvogelen wat welke temperatuur is.
Je hardeschijf wordt overigens wel aangegeven.
(HD0 ,HD1 enz..)

Gewoon even blijven checken met aida en bios.

Ik heb nog meer temperatuursensoren, maar deze geven exact dezelfde meldingen als het moederbord en processor.. Waarom weet ik niet.

Je kan het zelf aangeven bij speedfan hoe je ze noemt. Echter moet jij zelf even kijken welke temperatuur bij wat hoort.
Vandaar ook dat mijn cpu (processor) niet als eerste genoemd word. Dat kan ik niet veranderen.
[edit]
Dat kan je dus wel aanpassen, gewoon slepen in configure speedfan
[/edit]

Laatst bewerkt:
@lex,
berichtje zie ik nu pas.
Mijn kamertemperatuur is op het moment bijna 19 graden, het is zo'n koeler met 2 fans (40 mm) die als een gek ventje draaien:p

Wellicht dat ik iets teveel ventilatoren erin heb hangen..
Vond het ook wel heel erg koud voor hd, pas na een tijdje loopt hij iets op, echter heb ik dan al een keer vast gestaan, ledje van hd blijft gewoon aan en de computer "hangt". Na opnieuw opstarten doet hij het dan wel, maar dan is temperatuur van hd ook wat gestegen.

[edit]
ik heb wel liquid
[/edit]

Laatst bewerkt:
Die liquid verklaart wel dat ze lekker koel zijn.:D
Kijk eens wat ie doet als je de koelers op 7 volt laat draaien.
Het scheelt herrie:) en ze worden iets minder gekoelt.

Heb je de schijven met een diagnostische tool van Maxtor gecheckt?
Met oog op je garantie.

Nog niet gecheckt lex,
Maar er is niet een soort minimale bedrijfstemperatuur?
dus hoe koeler hoe beter?

Ik geloof in ieder geval wel de melding van speedfan, de rest klopt ook met bios dus..
Oja, heb me berichtje even aangepast over speedfan, je kan wel de volgorde wijzigen.

Bedankt, met aida en bios dus.

Maar omdat aida niet exact hetzelfde temperatuur aangaf, en de verschillen minimaal zijn, wist ik niet hoe ik het in moest vullen.

Ik zie 4 verschillende temperaturen. De bovenste 2, 39 en 37 zullen wel de hd's zijn.

De resterende 2 moeten persé 2 verschillende dingen zijn? Of kan het ook zo zijn dat er gewoon 1 temp te veel vermeld staat. Om 28 en 27 graden gaat het.

@Arnhemmer
Je kan 4 verschillende sensoren hebben, wellicht heb je er meer pf minder..
39 en 37 lijken mij meer temperaturen voor je cpu, maar ik heb niet in jouw bios kunnen kijken..

Geplaatst door arnhemmer
Ik zie 4 verschillende temperaturen. De bovenste 2, 39 en 37 zullen wel de hd's zijn.

De resterende 2 moeten persé 2 verschillende dingen zijn? Of kan het ook zo zijn dat er gewoon 1 temp te veel vermeld staat. Om 28 en 27 graden gaat het.
Je HD wordt duidelijk aangegeven
De bovenste twee lijken me dan eerder een processor temp die andere het moederbord/systeem.
Laat de pc een virusscan doen met Speedfan open.
Je ziet vanzelf welke temp er meteen gaat stijgen.

@Arie, ik zou niet weten wat een minimale bedrijfs temp van een hdd moet zijn.
Staat er niet iets over bij Maxtor?

Laatst bewerkt:
@ lex,
2 zielen, 1 gedachte..
Of zou het ervaring zijn:p

Heb net bij maxtor gekeken, minimale bedrijfstemperatuur is 5 graden.. Maar of hij dan goed werkt is een tweede..
Gooi van de zomer wel weer de hdkoeler aan, voor nu, is naar mijn mening mijn vraag opgelost..

Geplaatst door Stigter
@ lex,
2 zielen, 1 gedachte..
Of zou het ervaring zijn:p
1 grote familie hier op Helpmij.:D
BTW mooie temperaturen van je pc.:thumb:

Ja, en er word toch tegenwoordig gezegd dat de p4 (ht technologie) net zulke kacheltjes zijn als de amd's.. Maar er zit ook een reuze ventilator (boxed) op.

Maar dit had ik ook niet verwacht hoor, moet wel zeggen, wanneer ik dvd brand (branden op zichzelf niet, maar het omzetten etc) dat de processor wel richting 40 graden gaat..
Het moederbord en de voeding blijven bijna altijd gelijk, of kamertemperatuur moet echt aan de hoge kant zijn.

Brandertje van de week bij mediamarkt gekocht, leuk speelgoed.. En ben voorlopig wel klaar denk ik met upgraden..

Aan Crash en Stichter,

Ik heb Speedfan even opnieuw geïnstalleerd. Zoals het er op het plaatje eruit ziet, is dus de standaard benaming.

Na het laten lopen van de virusscanner, is Temp 2 (bovenaan) van iets in de 30 gestegen naar 43 graden.

Op de andere hd (maxtor) staan weinig bestanden, die wordt niet veel warmer. Dat moet dus een HD zijn, want dat stond er al.

Blijft Temp 1 en Temp 3 nog over. Nu ik dit typ staan ze op 28 en 26 graden.

Met dit berichtje ben ik niet op zoek naar de juiste benaming, maar omdat jullie beiden vermoeden dat het andersom is, wilde ik dit toch kwijt.

Of is 29 graden veel te koud voor een processor? Dan klopt er iets niet.

Bijlagen

• temperatuur.jpg
    temperatuur.jpg
    38 KB · Weergaven: 19
Na het laten lopen van de virusscanner, is Temp 2 (bovenaan) van iets in de 30 gestegen naar 43 graden
Temp 2 zal idd je processor temp zijn.
Die andere twee zal systeem temperatuur zijn.

Geplaatst door arnhemmer

Of is 29 graden veel te koud voor een processor?

Kweet niet hoe jou systeem eruit ziet (welke processor etc) maar in principe is het een heel mooi temperatuurtje.....

Zegt je bios niets over die andere 2 temperaturen?

Heb even in de bios gekeken en kom (zoals Crash al zei) tot de cconclusie dat Temp 2 bij de processor hoort.

Ik dacht dat tijdens het scannen met de virusscanner de hd warmer wordt. Maar mijn hd heeft blijkbaar geen sensor. Het gaat om een Western Digital 1200JB.

Een andere hd, die veel ouder is, heeft wel een sensor, want bij Configure staat de juiste grootte van de hd.

Temp 1 is dus de systeem temperatuur.

Blijft Temp 3 nog over. Heb een Albatron px865pe pro i865pe ddr400 agp8x moederbord. Op de tekening zie ik maar 1 Winbond chip. Dat is dus de systeem temperatuur (temp 1). Wat zou temp 3 kunnen zijn? De voeding? Het is deze voeding: http://www.paradigit.nl/pdf/10004492v.htm Ik zie niet dat er een sensor in zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan