Temperatuur processor /moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Berichten
2.694
Geachte forumleden
Ik heb een vraag over de temp van mijn laptop Acer aspire V3-771G als ik bezig ben met Pinnacle studio en ik ben bezig met film maken dan loopt de temp op tot
Moederbord 62 graden C en de processor tot 64 Graden C Is dit verontrustend ? Hij draait verder goed dus ?? wat is wijsheid
e de waele
 
Indien de laptop aan de binnenzijde geheel stofvrij is en de thermal pads zijn niet verhard zou je er een notebookkoeler onder kunnen zetten, dat renderen vergt veel van de CPU en die zal dan ook erg warm worden.

Hoe hoger de temperatuur van een halfgeleider, en die CPU stikt ervan, wordt deze langzamer en verouderd sneller.
 
Zou ik deze moeten schoon maken stof vrij ?? Of kan er niets gebeuren ??
e de waele
 
Hallo

De meeste heatpiperadiatoren beginnen meestal slechts korrekt te werken vanaf +/- 55°C ...

De g.p.u. t° en de h.d.d. t° is wat je moet , en zeker kunt monitoren ... g.p.u. schade door oververhitting is meestal terminaal voor een laptop --> soldeerverbindingen tussen g.p.u./motherboard die sneuvelen.

Onvoldoende koeling van een laptop is meestal niet echt te controleren (--> G.P.U.<--) , mits de meeste software nog steeds niet alle hedendaagse motherboard chipsets ondersteund ...

Truukje --> controleer de h.d.d. t° ... indien deze begint op te lopen , is zo goed als zeker de heatpiperadiator verstopt ... (onvoldoende casing airflow ..)

55 a 60 °C (h.d.d.) beschouw ik persoonlijk als te hoog , en dan dienen bij u de nodige alarmbellen bij te gaan rinkelen.

Crystaldiskinfo geeft deze t° zo goed als altijd korrekt weer , alsook veel andere nuttige info.

Hou uw laptop/p.c. stofvrij ... hoe je dit snel/eenvoudig kunt doen , heb ik op deze site al tot vervelends toe gemeld , en kun je terugvinden.

Acer heeft jammerlijk genoeg op veel sites een slechte reputatie ...

Van zo goed als alle defekte laptop's van dit merk die ik onder handen heb gehad , was jammerlijk genoeg steeds de heatpiperadiator compleet verstopt door stof (stoftapijt) ... , wat meer zegt over de gebruikers van dit merk , dan van de slechte reputatie....

Hopelijk heb jij , of eventueel toekomstige lezers iets aan deze info ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Peter
Bedankt voor uw technische uitleg ik ga de laptop schoon maken Maar dat is bij deze wel veel werk als je het goed wil doen deze kun je zo maar niet door blazen.
Je zult de ventilator moeten demonteren en het rooster schoon maken/blazen/borstelen om alle stof er uit te halen (of is er voor dit type een andere manier)
e de waele
 
Hallo

Persoonlijk doe ik bij de "moeilijke " , lees (zo goed als alles te demonteren) , gevallen eerst de platgeklopte paperclip truuk ...

Blokkeren fan d.m.v. paperclip , en doorheen heatpiperadiator , in omgekeerde richting van normale airflow blazen d.m.v. compressor ...

Hoe :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Zoek zelf ook eens hoe anderen dit doen , maar persoonlijk doe ik dit al jaren op +/- deze manier ...

Stofzuiger escapades en persluchtflesjes werken niet ... , hoe/waarom , zie al mijn ettelijke postings , en trek zelf uw conclusies ...

Peter
 
Openmaken en reinigen verdient bij de voorkeur, elk notebook is te demonteren en je kunt de ventilator goed reinigen met spiritus b.v., indien er is gerookt wel van belang, de boel wordt daar nogal plakkerig van.
Zelf vervang ik ook de thermal pads door warmtegeleidende pasta op de CPU en de eventuele GPU.
Zijn vrij veel demontage video's of handleidingen te vinden.

Aan de andere kant zijn die temperaturen bij renderen niet bijzonder hoog, indien je vaker rendeert zou je een notebook koeler aan kunnen schaffen en de boel dicht laten.

Vind het wel een vreemde manier met die compressor, stof wordt dan in het notebook verdeeld en er niet echt uit geblazen.
 
Hallo

"Vind het wel een vreemde manier met die compressor, stof wordt dan in het notebook verdeeld en er niet echt uit geblazen."

Stof komt er zo goed als altijd uit via aanzuigopening fan.

In extremis liever een beetje stof verdeeld in de laptop , dan een stoftapijt in de heatpiperadiator , waardoor de g.p.u. uiteindelijk los kan komen van het motherboard.

Als je de laptop op regelmatige basis zuiver maakt , wat snel/vlot/eenvoudig gaat op deze manier , is er uiteraard nooit veel stof aanwezig .

Voor mij hoef je dit uiteraard niet te doen ...

"Zelf vervang ik ook de thermal pads door warmtegeleidende pasta op de CPU en de eventuele GPU."

Een thermal pad kun je niet vervangen door thermisch geleidende pasta.

Een thermal pad wordt gebruikt om te grote afstand tussen chipset en koelvlak te overbruggen (meestal g.p.u.)

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er vanavond aan beginnen de boel los te schroeven ik heb ook al koelpasta gehaald voor deze te vervangen als ik alles weer in elkaar ga zetten Ik ga het wel
Hier op het forum melden wat ik tegen kom alvast zeker iedereen bedankt voor de reacties ik laat nog wat horen hoe het is gegaan
e de waele
 
https://www.youtube.com/watch?v=CcAMlm2_FvY
Zou je type Acer kunnen zijn.

Hij smeert er wel wat te veel op, tis alleen maar bedoeld om de oneffenheden uit te vlakken en ik noem het warmtegeleidende pasta, spul koelt niets.
Je kunt ook goed de heatpipes zien die naar de radiator lopen waar de ventilator de verzamelde lucht uit de diverse inlaten erlangs naar buiten blaast.
 
DSC09966.jpgJa dat klopt wel ik heb de koelpasta met een speciaal klein spateltje vlak gemaakt het moet alleen maar vlak zijn maar de laptop draait weeral
de temp is nu na een hele tijd renderen van een film maar 40-45 grC dus dat scheelt nog al wat
Nu ga ik maar afwachten wat hij verder doet Ik za lnog wel EEN FOTO posten dan kun je het zien vanavond
e de waele
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan