Temperatuur te hoog?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoeyPC

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2009
Hoi

Ik vroeg me af of de temperatuur van mijn hardware niet te hoog is.

In de bijlage heb ik een screen uit PC Wizard gedaan, waarin staat dat de processoren een temperatuur hebben van 60 graden. En dit terwijl ik alleen op youtube zit en op dit forum. Niet echt veel waar hij mee belast word dus.

Kan iemand wat meer duidelijkheid scheppen?

Alvast bedankt

Bijlagen

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    69,7 KB · Weergaven: 34
Bedankt voor de reacties :thumb:

Ja dat van het moederbord is wel aan de hoge kant. Is er een manier om dit te verhelpen, ik las namelijk iets over je fans sneller te laten draaien ofzo? Kan dit?

Ik vind het trouwens wel raar dat in Speedfan de temperaturen van de cores op 50-51 graden worden gezet en in PC Wizard op 60 graden. Welk programma is nou betrouwbaarder?

En in Speedfan komt er bij temperaturen van boven de 50 een vlammetje te staan, dus ik begon me wel een beetje zorgen te maken. Maar ik hoef dus niet bang te zijn voor eventuele doorbranding of schade aan de hardware ofzo :o ?

CPU's kunnen wel wat hebben, ligt er ook maar net aan welke processor je hebt. Neem bijvoorbeeld de P4 3.2Ghz Prescott die draaien nog steeds prima op 90 graden. Als je dat vergelijkt met die van mij, die laat de pc flippen na 70 graden..

Je fan's sneller draaien, kan met een fan-controller. Die van je CPU kan je op z'n snelst laten draaien door "Thermal Throttling" uit te zetten in je bios.

Verder, kan je de airflow in je kast nog dusdanig aanpassen dat het allemaal wat beter koelt.

Voordat je pc doorbrand, valt het al uit door een bsod, of loopt gewoon spontaan vast. Wanneer het doorbrand ruik/zie je het wel.

Hoi

Oke, ik heb een Duel Core E2220 2.4 GHz processor. Is dit een beetje een goeie, kan die wel wat aan?

En dat in de bios voor je fans. Hoe kom je bij deze setting? En welke gevolgen (als die er zijn) heeft dit voor de rest van je computer? Bijvoorbeeld vanmiddag toen ik de kast openhaalde waren de fans best warm. Worden ze niet te heet als ik ze nog sneller laat draaien?

Bedankt.

De fans kunnen niet harder dan dat ze uit zichzelf gaan, zonder fan-controller zullen ze altijd op hun snelst draaien.

Meestal vind je de optie 'Thermal Throttling" onder "System health". Verder, werk zoals ik eerder vermeld had, wat kabels weg zodat de lucht er beter langs kan.

Minimum/Maximum operating temperature (°C) ? 5 - 73.3

Jou processor overleeft het wel.

Laatst bewerkt:
Hoi.

Hey bedankt voor alle informatie :thumb:

Maar welk programma is nou betrouwbaarder? Speedfan of PCWizard?
Speedfan geeft namelijk aan een temperatuur van 47 graden, en PCWizard 60 graden :confused:

En ik kijk binnenkort wel even voor een nieuwe fan (omdat ik mijn moederbord toch wat aan hoge kant vind)
Hoe duur zijn die dingen ongeveer?

Laatst bewerkt:
Over de temperatuur, zou ik PCWizard geloven. Anders onder 'System Health and ......' de temp's vergelijken (in je bios).

De fan's, ligt eraan. Ik heb er hier 1 van 35 euro, maar ook 1 van 8 euro.

Hoi

Ja oke, ik heb even in de bios gekeken. En bij 'PC health status' stonden maar 2 temperaturen.

Namelijk, CPU temp 44 C en System temp 27 C

Is het normaal dat er maar 2 temps staan? En voor welke onderdelen staan CPU (moederbord?) en System voor?

Laatst bewerkt:
CPU is je processor, en als die dan inderdaad op 47 graden staat dan is dat best netjes. System, is je moederbord. Die hangt zo te zien op 27 graden, wat ook prima is.

Oke dat is mooi dan :thumb:

Wel raar dat de temps uit de BIOS compleet verschillen dan die uit Speedfan en PCWizard. Is hier een verklaring voor?

Speedfan & PCWizard en andere programma's 'proberen' het uit het bios te lezen. Hier zit meestal een beetje verschil tussen. Maar meestal is het bios het meest accuraat.

CPU's kunnen wel wat hebben, ligt er ook maar net aan welke processor je hebt. Neem bijvoorbeeld de P4 3.2Ghz Prescott die draaien nog steeds prima op 90 graden. Als je dat vergelijkt met die van mij, die laat de pc flippen na 70 graden..

Je fan's sneller draaien, kan met een fan-controller. Die van je CPU kan je op z'n snelst laten draaien door "Thermal Throttling" uit te zetten in je bios.

Verder, kan je de airflow in je kast nog dusdanig aanpassen dat het allemaal wat beter koelt.

Voordat je pc doorbrand, valt het al uit door een bsod, of loopt gewoon spontaan vast. Wanneer het doorbrand ruik/zie je het wel.

Een CPU brandt niet door met een stinkend wolke rook o.i.d. Die knalt letterlijk uit z'n socket! :evil:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan