Temperatuur van moederbord wordt te hoog

Status
Niet open voor verdere reacties.

TeknoBel

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2003
De laatste tijd viel het mij op dat mijn computer af en toe eens crashte.
Ik heb met een programmaatje (MBProbe) de temperatuur eens nagekeken van mijn computer en het blijkt dat mijn moederbord te warm wordt, nl 72°. (zie foto bijlage). Mijn CPU (ik neem aan dat ze hiermee de processor bedoelen) staat op 31°, wat dan weer normaal is.
Verder staan nog een aantal Volt-waardes ook in het rood.

Ik heb de kast opengemaakt en er zit eigenlijk niet echt stof in. De kast staat nu open, maar het helpt niet.

Ik heb ook geen verdere hardware geinstalleerd.

Mijn moederbord is een Soyo P4VDA, met een Intel Pentium 4 processor 1.8Mhz.

Wat kan ik hier aan doen ?

Bijlagen

• temperatuur.jpg
    temperatuur.jpg
    32,4 KB · Weergaven: 179
Je zou er een extra fan in je kast kunnen zetten.
Dan blijft je moederb ord koel.
Wacht eerst maar even op de andere tips want miuschien heeft iemand anders een betere tip.

Mja, 72ºC is wat aan de warme kant ja, en uiteindelijk gaat dat een keer fout.

Heb je een standaard systeem, dus zo'n kant en klaar af-fabriek compleet systeem van bijvoorbeeld HP? Als je daar wat betreft hardware niets aan veranderd hebt, zou er in principe niets aan mogen mankeren. Als dat wel zo is, is er waarschijnlijk iets aan de hand met de koeling.

Heb je er qua hardware (of isolatie??) wel iets aan veranderd sinds je hem hebt gekocht, zit het erin dat het hele spul gewoon te warm loopt. Het moederbord wordt dan niet zozeer warm van zichzelf, maar warmt op ten gevolge van de warmteafgifte van de extra hardware. In dat geval zal je eens moeten kijken of je een zwaardere of tweede koeler kan installeren.
Eventueel zou je ook van die speciale koelribben op je harde schijven of geheugenmodules kunnen plaatsen, om een snellere warmteafdracht te bevorderen.

Download even everest en controleer temp opnieuw staat bij sensor,heb niet zo,n vertrouwen in dat soort programmaatjes zoals MBProbe.
Heb goede ervaring met everest.

http://home.deds.nl/~dgsp/everest.h...n goede zwaardere voeding ook geen kwaad kan!

Laatst bewerkt:
Wat betreft de hardware: Er is ooit een harde schijf en een geheugenkaart geïnstalleerd. Maar die zitten er al meer dan een jaar in. En ik heb eerder nooit problemen gehad met crashes.

Ik heb nu 3 programma's laten meten: Everest, SpeedFan, en eerder al MBProbe.

Raar is wel dat bij Everest het moederbord 32° aanduidt, terwijl die 72° daar bij "Aux" staat vermeld.

In bijlages de resultaten van Everest en SpeedFan.

Bijlagen

• temp-everest.jpg
    temp-everest.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 138
en de bijlage met resultaat van SpeedFan...

Bijlagen

• temp-speedfan.jpg
    temp-speedfan.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 124
Ik heb precies hetzelfde gehad als jou.

Dit heb ik opgelost door bij de computer boer een tube koelpasta te halen. Dat moet je op je prosessor smeren.

Vincenzo.

Misschien heb je gelijk met die koelpasta. Maar als het voorheen altijd gewerkt heeft, zou het dan nu toch ook nog moeten gaan ? Tenzij mijn computer is aan het aftakelen.
Ik plan mij na de zomer toch een nieuwe aan te schaffen en probeer het met deze tot dan nog te rekken.

Controleer de temps eens in de bios, meest nauwkeurige oplossing.

72 graden moederbord en 32 maar voor cpu??? kan niet;) omgekeerd zou al ietsje normaler zin, maar je cpu is dan nog te warm en dan zou je es moeten kijken naar je koeler

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan