Temperatuur Videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

articcie

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2008
Goedenmiddag beste mensen,

Ik heb hier een klein probleem denk ik. Mijn videokaart wordt als die idle loopt al 100 graden. Bij Mafia 2 op hoog grafische opties,wordt die 125 graden. Ik heb gezocht op de site van Nvidia,maar hier kan ik nergens de max temp vinden.

Het betreft de 9800GX2 in de xfx uitvoering. Wat mij ook opvalt dat het erop lijkt dat deze maar 1 GPU gebruikt. Alle specificaties van de kaart zijn door 2 gedeeld. dus ipv 1024MB is het 512 MB en geen 512 bit, maar 256 bit interface. Dit baseer ik op de uitslag van dxdiag. Is het wellicht mogelijk dat er nu 1 core overbelast wordt?

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Articcie

Dat zijn toch wel ******* hoge temperaturen. Lees je ze uit met GPU-Z? Zo nee, doe dat dan. Waar kom je dan op uit? Als je boven de 100 zit, moet je toch even de boel schoonmaken.

Als het goed is kan je ook met gpu z kijken hoeveel je kaart gestressed wordt.

ok, nu heb ik denk ik toch echt een probleem!!:shocked: Als ik GPU Z geloven moet, kloppen de temps wel. Het kaarte is 0% belast... maar ik zie dat de ventilatoren draaien met 0 RPM ??! is dit uberhaupt mogelijk,fikt die kaart niet gelijk door dan?

kleine aanpassing.. bij 1 gpu draait die niet. de andere draait wel op 100%.

Laatst bewerkt:
Draait de fan ook?
Heb je nog garantie? Want het zou best kunnen dat de fan controller kaduuk is. In dat geval heb je een probleem (mits je geen garantie meer hebt).

1 fan draait wel. Heb even de zijkant eraf gehaald om te kijken.. maar ik zie de andere fan ook niet zitten. Is het mogelijk dat 2 gpu''s met 1 fan kunnen?

Garantie heb ik niet, marktplaats aangeschaft.

Betreft het deze kaart?
05.jpg

High end kaarten kunnen inderdaad tot zoveel graden komen. Ik denk dat 150 max is.
Maar tijdens gamen rond 100 zitten is normaal.
Probeer alle stof uit je kast te halen en een andere koeler voor je videokaart kopen.
Stock koelers zijn vaak niet goed. Ze willen dan dat je nog 1 koeler speciaal gaat kopen.
Zoek even op google.

Het betreft die kaart ja. Weliswaar met een andere print erop
xfx-9800-gx2.1256109.jpg

Hoe typ je zoiets in bij google? Ik heb al wel waterkoeling gezien, maar dat gaat me net iets te veel kosten. Deze kaart kostte me 70 euro.

Ik had nog op internet gelezen, dat het wellicht aan me besturingssysteem ligt dat er nu maar 1 core belast wordt? kan dit zo zijn? ik run nu win xp pro sp3.

High end kaarten kunnen inderdaad tot zoveel graden komen. Ik denk dat 150 max is.
Maar tijdens gamen rond 100 zitten is normaal.
Probeer alle stof uit je kast te halen en een andere koeler voor je videokaart kopen.
Stock koelers zijn vaak niet goed. Ze willen dan dat je nog 1 koeler speciaal gaat kopen.
Zoek even op google.

150 is veel te ver. Dan gaat er iets goed fout. Het verschilt een beetje per type, maar 115 graden zou ik toch echt wel als max aan houden. Het is overigens niet zo dat elke highend kaart het doet. De HD5870 haalt de 80 graden onder 100% net en de HD5970 zit er niet veel boven. Stock koelers zijn in principe goed genoeg, alleen het kan altijd beter. Niemand heeft daar baat bij behalve de fabrikant van de alternatieve koeler. Je verliest hierbij wel je garantie (muv EVGA). Voor deze kaart zijn er geen alternatieve koelblokken beschikbaar behalve waterkoeling. Dat komt door de vreemde vorm van de grafische kaart (twee pcb's).

Maar wat kwam er nu uit gpu-z? Wat was de belasting per core? Dat moet je kunnen zien. En draait de fan van de gpu ook echt?

De cores waren niet belast. 0% stond erbij.

Ik heb de kaart ernu uitgehaald, ik ga die binnenkort openmaken en goed afstoffen vanbinnen. Er draait 1 ventilator, ik weet of dat er 2 zijn. Ik ga binnenkort kijken wat ik ermee ga doen. Ik ga geen geld steken in een andere koeling of iets dergelijks. Voor zover weet ik voldoende.

Hartelijk dank voor de vele reacties,ik ben weer een stukje wijzer :)

Articcie

Het is ook maar 1 ventilator.
Het is een andere opzet als bij bv een 3870x2 4870x2 => 2 GPU's op 1 printplaat.
De 9800 heeft 2 printplaten met elk 1 GPU. en tussen de 2 platen zit de koeler.

Asetek_9800GX2_LCS_02.jpg

De 9800GX2 kaarten worden gewoon weg heel heet.
Even uit elkaar halen, afstoffen, verse koelpasta ertussen en dan kijken of het beter gaat.
Load moeten die dingen rond de 90/95/100 graden zijn. 120 is dus extreem.

Warmte is 1 van de reden dat deze kaartjes nooit echt doorgebroken zijn destijds

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan