• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Template wordt overschreven

• Onderwerp starter Onderwerp starter HBot
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HBot

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2006
Hallo Forum,

1) Ik heb div. templates gemaakt zodat niet het risico bestaat dat het origineel wordt overschreven dit werkt voor de meeste gebruikers prima.
Normaal wordt versie template1 zichtbaar.
Nu schets mijn verbazing dat er enkele mensen zijn die wel de template kunnen overschrijven en niet na openen automatisch worden verwezen naar opslaan als "excel werkmap". maar blijft staan op "excel sjabloon met macro's"

2)Is er een mogelijkheid dat bij opslaan gelijk naar de optie "excel-werkmap met macro's" wordt verwezen

In afwachting.
Gr
Botje

Vang dat op via een Before_Save event.

Mij lijkt je aanpak niet handig.

Zet een knop in het lint waarmee de gebruiker een nieuw bestand kan maken gebaseerd op de template:

Code:
Sub M_snb()
   workbooks.add "template.xlt"
End Sub

De gebruiker kan zo nooit iets aan de template wijzigen.

Een alternatief is dat je het sjabloonbestand pas bij opening van het bestand in het bestand zet:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Sheets.Add(, , , "G:\OF\template001.xltx").Name = "nieuw"
End Sub

Ook dan is het sjabloon van gebruikersinvloeden gevrijwaard.

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.

Normaal is het zo dat als je een sjabloon opend deze niet vanzelf weer als sjabloon opgeslagen kan worden, zo is het bedoeld en zo werkt het ook bij de meeste mensen. deze sjabloon wordt op meerdere PC geopende en ingevuld waarna deze onder een andere naam moet worden opgeslagen.
Alleen.. normaal wordt deze opgeslagen gelijk als "Excel werkmap" bij deze personen werkt dit niet zo en kunnen ze hem als sjabloon opslaan, "excel sjabloon met macro's" het risico is dat deze mensen bij vergissing het sjabloon kunnen overschrijven met alle ellende van dien.
Zit dit in een instelling of zo die ik kan aanpassen?

2e vraag was inderdaad om niet als "excel werkmap" maar als "werk map met macro's" te kunnen opslaan.
Dit kan gebebeuren vanuit verschillende tabbladden omdat meerdere mensen hierin werken.
Dus een knop lijk me niet zo'n goede optie.
Je 2e optie moet ik uitproberen, kan ik deze gewoon in VB zetten ?

Gr
Botje

Wat bedoel je eigenlijk met een sjabloon ? Welke extensie ?

ext.= XLTM sjabloon
En ik wil dat ie opslaat als XLSM excel met macro's

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan