Tempratuur computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

soege

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2008
hey, ik heb sinds kort een nieuwe computer gekocht een:

Intel pentium D cpu 3,000Ghz met 3GB ram

maar ik vind de tempraturen nogal hoog vergeleken met een andere computer die we hier hebben staan maar dat is een single core

mijn computer heeft deze tempraturen(links de tempraturen van een net opgestarte computer & rechts de tempraturen tijdens het spelen):

GPU: 36C (59C)
System: 65C (65C)
CPU: 43C (60C)
AUX: 46C (47,5C)
HD0: 27C (35C)
Temp1: 65C (65C)

is dit normaal(de tempraturen)? want de andere computer bij ons word veel minder warm, en er zat amper/helemaal geen stof in mijn computer

BTW: dat spel wat ik speelde was nog niet zo'n heel zwaar spel(Deadliest Catch)

Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Waar meet je de temp mee en is de pc stofvrij en dan vooral je processorkoeler

... onder welke omstandigheden bereik je de genoemde temperaturen...? Na een poosje stevig rekenwerk is het natuurlijk geen wonder dat de boel warm wordt.

Even om te onthouden: de maximale temperatuur voor een vol belastte CPU is ongeveer 70ºC. Als hij warmer wordt, loop je kans op schade. Harde schijven moet je als het even kan onder de 37ºC zien te houden.

Draaien alle fans wel in de goede richting? Onthoud dat je eerst voldoende koude lucht [in[/b] je systeem moet hebben om uberhaupt te kunnen koelen. Luchtgekoelde systemen geven namelijk hun warmte af aan omgevingslucht. Je moet dus zorgen dat er voldoende (koude) omgevingslucht je systeem binnenkomt om die afgegeven warmte op te kunnen nemen. De fans moeten dus in eerste instantie lucht naar binnen zuigen, niet eruit blazen.
Je zal zien dat er in de doorsnee huis-tuin-en-keuken-pc maar één systeemfan zit, doorgaans achterin. Die fan blaast weliswaar lucht naar buiten, maar je zal ook zien dat er aan de voorkant van de systeemkast een inlaat zit, zodat de fan een airflow door de systeemkast creeert van voor naar achter. Dat is de meest goedkope oplossing, en die voldoet meestal prima. Ga je echter meer onderdelen in de kast bouwen, of ga je de pc intensief belasten, is deze oplossing mogelijk niet meer afdoende .
Je zal dan een meer actief koelsysteem moeten maken. Dat kan meestal heel eenvoudig door een extra fan te installeren (kost je 2 tot 3 tientjes) aan de voorkant van je systeem. Die fan moet dan lucht inzuigen en door je systeem blazen. De reeds bestaande fan achterin zuigt de opgewarmde lucht er dan weer uit. Op die manier krijg je een situatie waarin de luchtstroom geforceerd wordt, met als gevolg betere koeling.
Zorg dat je eventuele onderdelen in de kast (videokaarten, modems…) voor zover mogelijk op “strategische” plaatsen inbouwt, om een opitmale airflow te krijgen.

Wij hebben van onze andere computer die we niet meer gebruiken een ventilator eruit gehaald die aan de achterkant zit de lucht er uit te blazen.

ik denk dat hij wel verder een goeie airflow heeft, hij zuigt het van onderen bij de voorkant aan en op de zijkant van mijn kast zitten nog 2 gaten aan elke kant

ik heb trouwens nu een waardeloze 128mb videokaart erin(zonder koeler) maar heb al 1 besteld van 1GB waar wel een koeler op zit(gekocht voor spelletjes, niet vanwege de koeler)

en ik had ook al aan een cpu koeler gedacht, maar ik denk dat ik dan eerst de nieuwe videokaart afwacht kijken hoeveel het helpt,

er zit trouwens een heel groot aluminium blok in met koelribben en koper leidingen met daarvoor een ventilator die de lucht van voren en van de 2 zijkanten aanzuigt

Hoi,

Is mooi maar waar meet je de temp mee en is de pc stofvrij

ik krijg de tempraturen door van Speedfan

en er zit amper stof in('t is bijna niets) als we dat op onze andere computer ook zoveelstof hadden, dan ging die lang niet warm worden als mijn computer doet

maar heeft een dual core vergeleken single core ook een hogere tempratuur?(dit is me 1e dual core trouwens, dus is ook allemaal nieuw voor me)

die tempraturen in Pc Wizard zijn het zelfde als bij speedfan bij mij,

maar hoort een dual core nu ook warmer te worden dan een single core?

ik heb trouwens mijn nieuwe video kaart een Nvidia Geforce GT220 van 1GB

maar had zonet even need for speed underground 2 gedaan en de videokaart werd toen al 85C
is dat normaal of is dat wat te gek voor een kaartje?

mijn cpu ging trouwens naar 62,5C

BTW: op me oude videokaart van 128MB zat een grotere koeler op en een groter koelblok

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan