Terug naar 1 Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

gardensafari

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2009
Berichten
2
Ik had een situatie waarbij ik 1 Windows XP op de D:-schijf had.
Later heb ik wat geklungeld met Windows Ultimate en Vista op de C:-schijf.
De C: en D:-schijven zijn allebei afzonderlijke schijven, dus niet alleen partities.

Ik wil nu af van de twee installaties op C: en terug naar de versie op de D:-schijf.
Dat lukt mij niet, waarschijnlijk omdat ik de boot.ini niet goed krijg.

Boot.ini op C: is als volgt:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Ultimate" /fastdetect /NoExecute=OptIn

En boot.ini op D: is als volgt:

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Ultimate"
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Professional"
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
c:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /CMDCONS

Mijn vragen:

1 Kan ik de windowsmappen op C: eenvoudigweg deleten?
2 Hoe moet boot.ini eruit zien als ik gewoon vanaf de D: weer wil kunnen opstarten?
3 Moet ik twee boot.ini's hebben: eentje op C: en eentje op D: en zo ja, hoe moeten die er dan uit zien.

Nogmaals D; en C; zijn afzonderlijke schijven! De versie die ik wil houden staat in zijn uppie op D:

Alvast veel dank aan de techneuten die mij willen, dan wel kunnen helpen.

Groetjes,

Hans :eek:
 
Vista werkt niet met het "oude" boot.ini maar met een eigen bootmenu.
Hier op Helpmij is er al heel wat over geschreven, bekijk deze zoekresultaten eens.
 
Vista weg

Ik ben al een eind gekomen. Heb vista verwijderd met de hulp van het programmaatje VistaBootPro. Vervolgens de windows directory weggegooid. En dat is niet helemaal geluk. Het probleem is dat sommige bestanden zich niet laten verwijderen. Zelfs het programma unlocker biedt geen oplossing.

Blijft alleen nog staan de volgende kwestie:
Mijn XP staat op D:
Vraag 1: moet er een boot.ini staan op C: en zo ja hoe moet die eruit zien om te verwijzen naar D:
Vraag 2: hoe moet bootini op D: eruit zien. Ik heb nu nog het exemplaar wat boven staat, maar ik wil alleen de verwijzing naar wat nu heet "Ultimate" overhouden.
Heb al eens geëxperimenteerd, maar zit dan met een niet op te starten PC. De oude boot.ini terugzetten mbv Ubuntu is dan het enige dat rest.

MVG

Hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan