Terug naar Windows7 bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

KarelStromph

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2013
Mijn W7 computer wil per sé in W10 opstarten. Ik niet. Enige tijd geeden deed ie dat ook, maar ik heb met een handomdraai teruggezet in 7. Maar ik weet niet meer hoe.
Symptoom: na het starten kom het Bijlage 355759 W10 raam (4 vierkanten=W10 icoon) op het scherm, daarna kan alleen nog installeren (Choose your keyboard layout).
Wie kan het geheim vertellen? Bij voorbaat dank, Karel

Bijlagen

• W10 logo.jpg
    W10 logo.jpg
    1,3 KB · Weergaven: 91
Terug naar Windows 7 of 8.1 is mogelijk, als je het binnen een maand doet.
Om dit proces te starten moet je in de instellingen duiken. Ga naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Herstel. In dit venster zie je de optie om terug te gaan naar je oude Windowsversie. Wanneer je op Aan de slag drukt en bevestigt start je dit proces, dat overigens wel wat tijd in beslag neemt. Let op: de optie is beschikbaar tot 31 dagen na de upgrade naar Windows 10.

Beste srpchulp,

Zover ben ik niet, de computer wil W10 installeren, maar dat laat ik niet toe. Hij moet W10 niet willen installeren maar in W7 opstarten. Ik weet immers NIET wat de consequenties zijn als ik hem zijn gang laat gaan met installeren. Ik herhaal een vorige keer heb ik hem met een handomdraai terug gezet, ik weet helaas niet meer hoe, maar het is zonder meer mogelijk. Voort, je advies:
Bekijk bijlage 355859
Je advies: "Ga naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Herstel" klopt bij mij niet: ">Herstel" komt bij mij nietr voor (overigens op mijn W10 computer). Ik verwacht dat hij ook op mijn W7, als ik de W10 erop installeer NIET zal voorkomen. En dus zal ik (binnen 30 dagen niet teruh kunnen zetten).

Aha, dus windows 10 is nog niet geinstalleerd.
In uw oorspronkelijke bericht zei u de computer in windows 10 wil opstarten. Dat doet ie alleen maar als windows 10 is geinstalleerd; vandaar de verwarring.

Maar goed, windows 10 wil zich zelf gaan installeren.
Belangrijk is dan om te weten in welk deel van het installatieproces ie is.
Het proces bestaat uit verschillende delen:
- eerst een check of de pc geschikt is voor windows 10
- dan de download van de installatie set
- dan de installatie zelf.
Zolang ie nog niet begonnen is aan de installatie zelf staat windows 7 er nog op en is het een kwestie van de de actie afbreken (pc uitzetten).
Als ie al aan de installatie begonnen is, dan is ook windows 7 weg.
Het enige dat er dan op zit is de installatie voltooien en daarna windows 10 starten en de herstel (terug naar win7) procedure uitvoeren.

Advies: het is altijd verstandig om een system backup en een gegevens backup te maken naar een externe harde schijf.
Met zo'n backup kan er altijd teruggegaan worden naar het vorige systeem, of dat nu windows 7 of windows 10 is.

Beste srpchulp,
Neen hij wilde W10 installeren. Maar ik heb ook aangegeven, dat ik (tijdgeleden, bij hetzelfde) heel eenvoudig terug schakelde. Ik weet alleen niet hoe. Hij is overigens weer terug, dus bedankt voor je hulp, ik heb geen hulp meer nodig. Hopelijk volgende week niet opnieuw. Graag nog je antwoord of het verstandig is de "Recovery" DVDs te gebruiken. Wat raak ik daarbij kwijt? Groet, Karel,

Fijn dat het probleem is opgelost.

Met backup maken bedoel ik NIET de recovery DVD's gebruiken.

Elke Windows-uitgave heeft een hulpmiddel ingebouwd om een kopie te maken van het windows systeem zoals het op een bepaald moment op de pc draait.
Het beste is het om zo'n kopie op een externe harde schijf te zetten, want zo'n kopie kan al snel tientallen gigabytes groot zijn.
Als er dan iets grondig mis is met windows (bijv een virus of ransomsoftware), of er is een versie geinstalleerd die u niet wilt, is het een kwestie van de kopie terug zetten/kopiëren naar de pc en alles werkt weer als voorheen.

Nu ben ik niet zo'n fan van de windows backup-mogelijkheid omdat ie wat verwarrend is en daardoor kan er wat mis gaan.
Gelukkig zijn er veel hulpmiddlen gratis beschikbaar die hetzelfde doen maar dan veel eenvoudiger om mee om te gaan dan die van Windows zelf.
Easeus Todo is er zo een.
Hier een beschrijving: https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/van-back-up-tot-kloon-met-easeus-todo-backup

Beste srpchulp,

Jij: "Met backup maken bedoel ik NIET de recovery DVD's gebruiken." Dat heb ik ook niet verondersteld. Ik vroeg wat ik aan de recovery DVD heb. In het verleden heb ik ze gebruikt, maar als ik goed herinner verloor ik alles wat op de computer was (of niet"weet ik niet meer, daarom vroeg ik het). Volgens mij is het wat je in je 2e zin beschrijft. Feitelijk komt het in de plaat van de Windows driver DVD (die je kunt kopen). Ik heb wel verscheidene Windows backups. Daar uit kan ik de vele zip's openen (en gebruiken), maar niet de Windows driver.

Dit is nu over, maar mijn Windows 10 (febr. 2020) computer is defect en Acer wil totaal geen hulp geven. Hij wil vaak niet opstarten. Ik word gesdard door MS, dat ik moet inloggen. Ik wil de originele driver die dooe Acer erop gezet is, maar Acer geeft het niet.Waar kan ik met deze computer terecht?

Groetje, Karel

Hij wil vaak niet opstarten. Ik word gesard door MS, dat ik moet inloggen.
Dat betekent dus dat deze niet defect is, er is een opstart probleem en/of een inlog-probleem.
Het opstarten kun je herstellen door een Opstart-herstel uit te voeren vanuit de herstel-console.
Het meest effectief werkt dat d.m.v. een installatie medium met daarop de Win 10 installatie bestanden.
Een overzicht van de herstel-opties in Win 10 op deze pagina: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options

Ook dat "inloggen"lijkt verplicht maar is te omzeilen, hoe je dat doet lees je hier onder "Zo installeer je een offline account" : https://www.computeridee.nl/nieuws/...standaard-alleen-met-online-account-mogelijk/
Het kan zijn dat je Windows hiervoor opnieuw moet installeren..
Dan ben je wel in 1 klap van beide problemen verlost..:thumb:

Klopt, recovery dvd's zet windows terug naar zijn beginstand en dan bent u alle instellingen en gegevens kwijt.

Een system backup kopieert de bestaande situatie.

Dat neemt niet weg dat u ALTIJD EEN KOPIE VAN UW GEGEVENS MOET MAKEN (dus van documenten, video's, foto's en niet te vergeten favoriten, bookmarks). Bij normaal gebruik van de pc raad ik aan eens per week een gegevens backup te maken naar een externe harde schijf.
Een system backup kan eens per kwartaal.

Laatst bewerkt:
Op mijn Window10 computer heb ik kennelijk perongeluk de importwizard aangezet. Nu valt ie om de 3 minuten met een import pagina binnen (plaatjes uit mijn "Afbeeldingen", en veegt alles waarmee ik op dat momemt bezig was weg). Ik weet niet hoe ik hem vegen moet. Afas (via google) software, beweert dat ik hem in de "Iportfunctie" moet verweideren, maar geeft ie NIET aan waar ik die vind. Maar ook Afas kan ik niet benaderen. Er is geen support pagina.

Weet iemand hoe ik de importfunctie kan verwijderen, dan wel hoe ik de importsupport vind, en eventueel de email van Afas. Bij voorbaat dank, Karel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan