• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Terugloop detecteren in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

oosterling

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2007
Ik heb in de cel A1 een terugloop van de tekst toegepast.
Hoe kan ik in een andere cel een melding weergeven dat de terugloop in toegepast?
Oftewel hoe een terugloop te detecteren in Excel.

Neem een macro op terwijl je de terguloop in een cel inschakelt en uitschakelt. Bekijk de opgenomen macro.

...volgens mij de kortse UDF ooit... :D
Code:
Function Wrap(r As Range) As Boolean

Wrap = r.WrapText

End Function
(plaats deze in een standaard module van je VB-editor)
De functie roep je dan aan in de sheet met (als voorbeeld de controle op cel A1) =Wrap(A1).

Groet, Leo

Marco uitgevoerd, via False/True hieronder is te zien dat de terugloop is uitgevoerd op de cel:

With Selection
.WrapText = False / True
End With

Ik kan hier alleen niet uit bepalen of de terugloop is toegepast op de cel!

Ik probeer in cel A1 te detecteren wanneer een tekst (bv "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" 23a) buiten de cel valt. In dit voorbeeld valt bijvoorbeeld de laaste 3 a's buiten de cel, dus dan is er een terugloop toegepast. Doe ik nu hetzelfde aantal tekens maar dan iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii dan valt het allemaal binnen de cel en is er geen terugloop toegepast.

Een idee hoe te detecteren of terugloop is toegepast?

Het voorstel van Ginger heeft nog niet geholpen....

Ik probeer in cel A1 te detecteren wanneer een tekst (bv "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" 23a) buiten de cel valt. In dit voorbeeld valt bijvoorbeeld de laaste 3 a's buiten de cel, dus dan is er een terugloop toegepast. Doe ik nu hetzelfde aantal tekens maar dan iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii dan valt het allemaal binnen de cel en is er geen terugloop toegepast.

Een idee hoe te detecteren of terugloop is toegepast?

Hallo Oosterling,

Als ik jouw vraag goed begrijp wil je het volgende wete: Ik heb een cel, daarvan is aangegeven via celeigenschappen dat er terugloop mogelijk is. Vervolgens heb jij tekst in die cel gezet en nu wil je weten of de lengte van de tekst er toe geleid heeft dat er op het scherm tenminste 2 regels te zien zijn, dus dat er werkelijk sprake is van het gebruik van terugloop. De gegeven oplossingen geven alleen weer of de cel de eigenschap terugloop ook werkelijk heeft, maar niet of de tekst er op het scherm toe heeft geleid dat er meer dan één regel in de cel wordt getoond. Ik verwacht ook niet dat er een eigenschap in VBA is die je dat kan geven. Je moet je namelijk realiseren dat datgene wat je op het scherm ziet een op dat moment gerealiseerde presentatie is van wat er in de cellen van excel staat. Daarbij vinden via de opmaakopties een aantal conversies plaats die mede te maken hebben met het medium waarop gepresenteerd wordt.
Ik verwacht dat als je concreet een antwoord op jouw vraag wilt, je eerst je vraag nader dient te preciseren (bijv tot is de tekstlengte in de cel langer dan de voor de cel opgegeven breedte). Vooralsnog lijkt mij deze vraag alleen op te lossen als je de lengte van de tekst in een maat kunt gieten, die vergelijkbaar is met de maataanduiding van de cel (punten?) en dan daaruit je conclusie trekken. Een andere oplossing zou mogelijk kunnen zijn om te bepalen welke hoogte een cel heeft, maar dan moet je er wel weer zeker van zijn dat de hoogte ook automatisch met de inhoud mee gaat.
Zo schrijvend lijkt mij de laatste optie nog de meeste kans van slagen te hebben, althans als je niet met opmaak in je blad verschillende rijhoogtes hebt ingesteld.

Hoi Thoralf,

Mijn vraag heb je zelf al beter verwoord dan ik:
Hoe kan ik detecteren of de tekstlengte in een cel langer is dan de opgegeven cel breedte?

Het lijkt me lastig om de lengte van de tekst in een maat te gieten, aangezien de lengte niet rechtevenredig met het aantal tekens. (een aaa neemt meer ruimte in de cel dan iii). Je kunt niet eenvoudig characters tellen...

Hallo Oosterling,

Als ik jouw vraag goed begrijp wil je het volgende wete: Ik heb een cel, daarvan is aangegeven via celeigenschappen dat er terugloop mogelijk is. Vervolgens heb jij tekst in die cel gezet en nu wil je weten of de lengte van de tekst er toe geleid heeft dat er op het scherm tenminste 2 regels te zien zijn, dus dat er werkelijk sprake is van het gebruik van terugloop. De gegeven oplossingen geven alleen weer of de cel de eigenschap terugloop ook werkelijk heeft, maar niet of de tekst er op het scherm toe heeft geleid dat er meer dan één regel in de cel wordt getoond. Ik verwacht ook niet dat er een eigenschap in VBA is die je dat kan geven. Je moet je namelijk realiseren dat datgene wat je op het scherm ziet een op dat moment gerealiseerde presentatie is van wat er in de cellen van excel staat. Daarbij vinden via de opmaakopties een aantal conversies plaats die mede te maken hebben met het medium waarop gepresenteerd wordt.
Ik verwacht dat als je concreet een antwoord op jouw vraag wilt, je eerst je vraag nader dient te preciseren (bijv tot is de tekstlengte in de cel langer dan de voor de cel opgegeven breedte). Vooralsnog lijkt mij deze vraag alleen op te lossen als je de lengte van de tekst in een maat kunt gieten, die vergelijkbaar is met de maataanduiding van de cel (punten?) en dan daaruit je conclusie trekken. Een andere oplossing zou mogelijk kunnen zijn om te bepalen welke hoogte een cel heeft, maar dan moet je er wel weer zeker van zijn dat de hoogte ook automatisch met de inhoud mee gaat.
Zo schrijvend lijkt mij de laatste optie nog de meeste kans van slagen te hebben, althans als je niet met opmaak in je blad verschillende rijhoogtes hebt ingesteld.

Hallo Oosterling,

Mijn gedachten zijn nog even verder gegaan. De weg via de rijhoogte van een cel is ook een nagenoeg zinloze weg: als er op een rij meerdere cellen staan die te maken hebben met terugloop, dan bepaalt de cel met de meeste terugloop de hoogte van die rij. Dus als je jouw vrag wilt oplossen, dan zie ik geen andere mogelijkheid per cel te bepalen of er sprake is van terugloop volgens wat ik mijn eerdere bericht aangaf met het omzetten van de tekstlengte in bijv punten (letter en lettertypetype en opmaak, zoals lettergrootte, vet/niet vet etc, afhankelijk). Ik zie daar geen mogelijkheid toe en ik verwacht niet dat er veel anderen zijn die daar wel in slagen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan