• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Terugrekenen met datums aan de hand van verschillende dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenn257

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2010
Goedemorgen,

Ik ben bezig in excel met het terugrekenen, nu kom ik alleen niet verder.

Bijgevoegd is deze file te vinden.

Ik wil graag weten als ik ergens iets op een bepaalde datum moet hebben wanneer moet dit dan weg? In het eerste voorbeeld is het sowieso 5 dagen onderweg, dit zou dan maandag wegmoeten, maar dat kan niet. Alleen op dinsdag kan dit weg, dus dinsdag + 5 werkdagen, zou het maandag aankomen (te laat dus)

Zou excel zo kunnen rekenen dat het dan die dinsdag (26-02) ervoor weggaat, dan is het er wel eerder maar dat is niet erg.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Bekijk bijlage Terugrekenen.xls

Bijlagen

Via deze lukt dat zeker:

Code:
=WERKDAG(A4;-B4)
De rest van de voorwaarden kan je dan zelf met een ALS DAN constructie oplossen.

Ik begrijp je toelichting niet helemaal. Het pakketje moet vrijdag 1 maart aankomen, kan alleen op een dinsdag weg en doet er 5 werkdagen over. Je stelt dat het pakketje dan eigenlijk maandag verstuurd zou moeten worden. Maar dit is dan toch slechts 4 werkdagen? Als je maandag iets verstuurd en het komt dinsdag aan, dan duurt het versturen toch 1 werkdag? Op woensdag 2 werkdagen, donderdag 3 en vrijdag dus 4 werkdagen. Als je wil dat het op vrijdag aankomt en het duurt 5 werkdagen moet je het dan niet eigenlijk vrijdag 22 februari al versturen? Het pakketje mag echter alleen op dinsdag weg en dat betekent dus op dinsdag 19 februari.
Voor een uitwerking is het wel belangrijk wat je nu precies onder 5 werkdagen verstaat. En is dit de standaard verzendduur of kan deze varieren??

Code:
=(a4-4)-weekdag(a4-4)+3

Probeer deze eens

Ik begrijp het ben ik bang nog steeds niet. Je wilt dat het pakketje vrijdag 1 maart aankomt. Resultaat formule popipipo is dinsdag 26 februari 2013. Als je die dag het pakketje pas verstuurd en het duurt 5 werkdagen voordat het aankomt is het er toch nooit vrijdag 1 maart?

Laatst bewerkt:
Hallo arrie23,

Excuses voor mijn late bericht.

Ik zal het nog een keer proberen, het pakketje moet op 1 maart worden afgeleverd. De verzendduur is 5 werkdagen. Ik heb een auto die dit alleen op dinsdag weg kan brengen. Als het er dus 1 maart moet zijn, op welke dinsdag moet ik het dan versturen? Als ik dinsdag 26-02 neem komt het dus 04-03 aan, dus dat zou de dinsdag ervoor moeten zijn dus 19-02, dan staat het er wel de 25-02 maar dat is niet erg. Om het zo te zeggen eerder is niet erg, later wel.

Om nog even terug te komen op jou vragen. Onder 5 werkdagen versta ik, Ma, Di, Wo, Do, Vr. De verzendduur kan varieren, dus wanneer er een kolom is waar ik dit in kan aangeven zou dat heel mooi zijn.

Ik hoop dat jullie een mooie oplossing kunnen vinden.

Groeten, Glenn

Helpt u deze formule verder?

Code:
=ALS(WEEKDAG(A4;2)=7;"foute datum";ALS(WEEKDAG(A4-5;2)<>2;A4-5-(WEEKDAG(A4-5;2)-2)))

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Aangepast terugrekenen.xls

Hoi Cobbe,

Heb hem een klein beetje aangepast. Maar zo gaat het wel de goede kant op. Wat ik nog zou willen is dat de vertrekdagen variabel zijn. Wanneer ik dus een "X" zet in donderdag moet excel hier ook mee gaan rekenen als vertrekdag. Kan dit ook?

Groeten, Glenn

Zo goed? Je moet wel de vertrekdag aangeven als cijfer 1 - 5 in C4, in dit geval.

Bijlagen

Niet helemaal, kan namelijk ook vertrek hebben op bijv. donderdag EN vrijdag en dat kan hier niet ingegeven worden.

Heb je nog zo van die toevoegingen?

Pas dit aan via ALS(OF.... constructie.

Mijn oplossing ging uit van een vaste verzendduur (in te vullen in B1) en slechts 1 dag van de week waarop verzonden kon worden (dit had ik zo begrepen uit jouw vraagstelling). De vaste verzendduur heb je zo te zien zelf al aangepast in de formule.
Het deel van de formule met "VERGELIJKEN" zoekt echter de dag waarop verstuurd kan worden, ofwel waar de "X" staat in het rijtje van maandag t/m vrijdag. Ik ging er dus van uit dat er in de reeks maandag t/m vrijdag altijd maar 1 kruisje kan staan. Echter in jouw voorbeeld staan er meerdere kruisjes en dan kiest hij in dit geval de hoogste waarde. In jouw voorbeeld is dit altijd de vrijdag. De formule gaat er dus vanuit dat er alleen op vrijdag verzonden mag worden en daarom is het resultaat in de meeste gevallen vrijdag 15 maart. Je zult ook zien dat als je in de reeks maandag t/m vrijdag maar 1 keer een X zet de formule wel goed werkt.

Ik heb op de korte termijn geen tijd om een nieuwe oplossing te bedenken. Hopelijk kom je er zelf uit of is iemand anders bereid je verder te helpen. Tip voor de volgende keer: voeg als voorbeeld altijd een (geanonimiseerd) bestand toe dat precies hetzelfde is als waar je het uiteindelijk op wilt toepassen. Dan worden er ook geen oplossingen aangedragen die niet 100% werken op je definitieve bestand. Dat scheelt zowel jou als de helpers op dit forum tijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan