Testen database

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacobCats

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2014
Beste Forumleden.
Voor het Dag Activiteiten Centrum ben ik een database aan het opzetten voor het uitlenen van o.a. schilderijen. Hiervoor gebruik ik Access 2010.
Doordat ik nog maar weinig ervaring heb met Access ben ik begonnen met het maken van een testdatabase.
Mijn vraag aan jullie is, zouden jullie de database eens kritisch willen beoordelen en/of testen op fouten, onlogische zaken
en hoe deze te corrigeren en verbeteren.
Ook tips en trucs zijn van harte welkom om de werking van de database te verbeteren.
Op de formulieren zal ik nog wel navigatieknoppen aanbrengen.
De lay-out van de formulieren is voor latere zorg, eerst de database maar goed werkend krijgen.

Zaken waar ik nu zelf al tegen aanloop zijn:
Frm Kunstcollectie: •
Bij het schilderij opzoeknummer.

Als ik bijv. schilderij nr. 4 aanklik krijg ik keurig schilderij nr. 4 te zien.
Als ik daarna schilderi nr. 1 aanklik blijft nr. 4 in beeld.
Als ik echter een ander nr. dan 1 aanklik krijg ik wel het bijbehorende schilderij in beeld.
Hoe krijg ik het voor elkaar als ik naar schilderij 1 (het eerste record) wil?

Frm Uitleenregister:
Als ik een schilderijnummer opzoek krijg ik de foto van het schilderij niet direct te zien.
Dit gebeurt pas als ik het record opslaat en dan terug gaat naar het desbetreffende record.
Ik zou graag direct het schilderij zien nahet intypen van het schilderij nr.
Hoe krijg ik dit voorelkaar?

De testbase en foto's zijn bijgesloten

Mvrgr
Jacob

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je eerste probleem is niet reproduceerbaar zonder de afbeeldingen. Wat mij opvalt in de tabel [Uitleenregister]: wat is het verschil tussen de velden [Datum retour] en [Datum inname]? Een kunstwerk is retour of hij is dat niet. Iemand die door de deur loopt met een beeld onder zijn arm (=datum retour wordt ingevuld), en vervolgens afgeeft aan de balie (=datum inname)? Het tweede probleem heeft met het eerste te maken: geen foto's :). Bovendien gebruik je ingebouwde macro's, en hoewel Access dat standaard voor je doet, zou ik daar zo snel mogelijk vanaf stappen. Beter is het om je db eerst in 2003 format op te slaan tijdens het ontwerp proces, want dan krijg je standaard VBA procedures als je knoppen etc maakt. Als de db af is, of specifieke 2010 eigenschappen nodig heeft, kun je 'm altijd nog omzetten.

Goedemiddag OctaFish,

Allereerst hartelijk bedankt voor je zeer snelle reactie.

Bijgaand alsnog de foto´s behorend bij de database.

Omdat ik de database in eerste instantie niet voldoende kon verkleinen met comprimeren en WinRar om hem op het forum te zetten heb ik mij beperkt tot 5 records en 5 schilderijen, wat echter nog niet het gewenste resultaat opleverde. Ik kreeg nog steeds 16 WinRar bestanden.
Het knelpunt lag bij de foto´s. Deze op gekoppeld gezet i.p.v. ingesloten. Probleem opgelost.

Wat betreft de datum retour en inname datum het volgende.
De datum retour is de datum dat het schilderij terug moet zijn.
Op basis van dit gegeven is het de bedoeling diegenen die te laat zijn een herinnering te sturen.

De datum inname is om de tijd te kunnen berekenen tussen retour en inname datum en die hierbij behorende boete vast te stellen.

Hoe kan ik de database alsnog in 2003 format opslaan?

Ik hoop dat je mij verder op weg kunt helpen.

Mvrgr
Jacob

Een db kun je in 2003 format opslaan met <Opslaan en publiceren>. Overigens wil Access dat nu al niet meer, omdat er ingebouwde macro's in zitten, die moet je dus eerst weghalen.

Wat betreft je Datum retour: dat kan je zo wel gebruiken, maar is niet echt handig. Meestal zul je een vaste uitleentermijn hebben (1 maand, 2 maanden etc.) en het is dus veel handiger om die waarde te gebruiken, want op basis daarvan kun je simpel de retourdatum berekenen. Heb je maar één uitleentermijn, dan hoef je verder helemaal niks te doen, wil je kunnen kiezen dan maak je een keuzelijst met waarden in je tabel met de verschillende mogelijkheden. Werkt een stuk makkelijker dan steeds een datum te moeten opzoeken. Tenzij je werken op dagbasis uitleent, en per dag laat betalen. Hoewel: dan zou ik met een tekstvak werken waarin je het aantal dagen intikt. Of je geeft per werk aan wat de uitleentermijn is, dan haal je de uitleentermijn op uit de tabel.
Ik heb de tabellen en formulieren geïmporteerd in een nieuwe db die is opgeslagen als 2003 db, en dan gaat het omzetten wel goed. In de nieuwe db heb ik met de wizard een keuzelijst gemaakt, en die werkt prima. Zonder extra hulpgrepen overigens, dus ik snap eigenlijk niet waarom de ingebouwde macro het niet doet. Maar ik snap wel meer niet van Microsof...

Bijlagen

OctaFish,

Weer bedankt voor je reactie en advies.
Ik ga ermee aan de slag.

Jacob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan