Testen of harde schijf defect is.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Btdv
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Btdv

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2011
Hallo,

Sinds deze week is mijn laptop defect terwijl ik hem nodig heb tijdens mijn stage hier op Aruba. Het gaat om een HP pavilio dv5-1040ed. Bij het opstarten komt het bericht Boot device not found en in bios wordt aangegeven dat er geen harde schijf aanwezig is.

Nou wil ik graag testen of mijn harde schijf defect is of dat bijvoorbeeld de connectie met de harde schijf defect is.

De mensen hier bij mijn verblijf durven het niet aan mijn hd in hun laptop te proberen of andersom. Ik heb inmiddels een usb-hd kabel geregeld dus deze kan gebruikt worden voor het testen.

PS een keer in de zoveel tijd start te laptop dan toch op, echter wanneer ik data op de usb stick wil zetten valt hij vaak uit.

Graag hoor ik van jullie,

Gr.

Laatst bewerkt:
Als je weet wat voor schijf er in zit, kun je een bootable CD downloaden bij de fabrikant, deze test je drive.
Lijkt op afstand echter ernstig.
Met een USB kabel zou je je schijf in elke moderne PC moeten kunnen uitproberen. Oude hebben soms beperkte amperage bij hun USB < 100 mA
Is het Sata of IDE ??
Sata past in elke moderne PC en IDE daar heb je een verloopje voor nodig.

Hey Eric, bedankt voor je reactie.

Ik zal hem vanmiddag eens aan de usb hangen.. Is het aannemelijk dat de schijf kapot is en niet de connectie aangezien hij heel soms aangaat maar bij openen mijn computer weer afsluit?

het is een sata

Laatst bewerkt:
Strevende Schijf ??

Twee dingen.
  1. Een stervende schijf kan er uit knallen als je probeert data te lezen. Dan moet zijn leesarm hard werken. Hoewel ik deze kans niet zo groot acht.
  2. Als er een voedings probleem is, kan hij er uit knallen omzichzelf te beschermen.
  3. Als de sata interface c.q. je moederbord problemen heeft kan het zijn dat hij soms wel en soms niet gezien wordt in het bios/OS.
Dus helaas een kant en klare diagnose heb ik niet voor je.

Als we uitgaan van een mogelijk defect in je laptop, is het dus slimmer de schijf te testen op een PC die geen kuren vertoont. Dit geld ook voor de Bootable CD.

Als je zegt welk merk HDD je hebt kan ik een iso van zo'n CD voor je online zetten, als je hem zelf niet kunt vinden.

Het is een Hitachi, typenummer weet ik zo niet heb de laptop niet bij de hand.

Je kunt hem hier downloaden.
Maar je mag hem ook via de link van Frankwannet downloaden hoor.
Even branden op een CD en een goede PC met jou drive er in booten van deze cd.
Weet niet meer uit mijn hoofd of hij net zo lastig is als de tool van WD.
Die zegt gewoon geen schijf gevonden als er geen WesternDigital schijf in je PC zit, of als deze niet wil starten.

Laatst bewerkt:
Hey,

Ik heb hem extern aan de pc gehangen. De pc zag hem echter niet bij mijn computer als externe harde schijf en herkende hem dus niet. Bij apparaatbeheer stond hij er wel tussen. Het programma van Hitachi gaf aan dat er geen hitachi schijf aanwezig was. Waarschijnlijk omdat hij alleen de interne vond.

Kan ik hierbij uitgaan dat de schijf kapot is?

Ho, ho niet zo snel.
Wat voor PC was het XP, Bah, of Seven.
Als hij bij apparaat beheer er staat, moet je in de huidige OS'en naar schijfbeheer en hem daar activeren, als dat niet vanzelf ging.
Sinds XP is dit het geval daar Microsoft wil voorkomen dat je zomaar een OS kan overzetten.
Weet nog dat destijds XP dan wat veranderde aan je boot sector zodat hij daarna niet meer bootte.
Maar dat kon je repareren met bootfix.

Kan je ook niet vertellen of dat programma van Hitachi naar externe schijven zoekt.
Heb hier geen Hitachi schijf liggen.

Je kunt als het een PC met Sata aansluiting is, natuurlijk de schijf van de eigenaar er uit halen. Loskoppelen mag ook en is sneller.
Kun je de zelfde kabels gebruiken om die van jou aan te sluiten.
Dan weet je zeker dat daar niets mee gebeurt, en die van jou er in hangen en booten van CD.
Want je hebt dus geen besturings-systeem nodig.
En het systeem van de eigenaar zal dus geen schade ondervinden.

Laatst bewerkt:
Er even vanuit gaande dat het op Aruba momenteel warmer is dan hier. Als de laptop van het een op het andere moment uitvalt kan het ook gewoon zijn dat hij te warm wordt.

Een laptop/desktop machine kan nooit in eens uitvallen doordat de hardeschijf kapot is. Uitvallende computer is meestal : fout in voeding circuit, kortsluiting, of te warm.

En ik vermoed dat laatst. Als je de laptop meerdere keren snel achter elkaar probeert op te starten valt hij dan telkens opnieuw uit?

En als je de laptop een uurtje uit laat staan en dan eens probeert blijft hij het langer doen?

Zoja, wordt ie gewoon te warm

Mijn punt is, de topic starter heeft problemen met zijn laptop, en zonder ook maar een enkel stukje van bewijs zegt hij dat hij de hardeschijf verdenkt. Wat is dan de reden voor iedereen in dit topic om er dan maar blind op te vertrouwen dat het inderdaad de hardeschijf is? Het kunnen tal van andere dingen zijn

Laatst bewerkt:
Hey,

Hd laten testen, deze was inderdaad stuk. topic kan gesloten worden.

Mijn punt is, de topic starter heeft problemen met zijn laptop, en zonder ook maar een enkel stukje van bewijs zegt hij dat hij de hardeschijf verdenkt. Wat is dan de reden voor iedereen in dit topic om er dan maar blind op te vertrouwen dat het inderdaad de hardeschijf is? Het kunnen tal van andere dingen zijn

Wordt ook nergens beweerd DAT het de harde schijf is.Ts'r heeft een vermoeden en stelt de vraag HOE de harde schijf te testen.Men zal toch ergens moeten beginnen.In dit geval blijkbaar gelijk bij het juiste.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan