• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Teveel argumenten bij =ALS(EN(.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rycoon36

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2013
Beste Forumleden,

Ik wil graag jullie hulp vragen met een formule waar ik niet uit kom.
Het gaat in dit geval om een salarishuis. Ik heb een formule nodig die uit twee verschillende velden (schaal en ervaringsjaren) een verwijzing maakt.
Inmiddels heb ik het geprobeert met de ALS(EN formule maar deze geeft aan dat er teveel argumenten zijn.

Wat ik eingenlijk wil is het volgende:
Om op het tablad (van mijn voorbeeldbestand) "Medewerkers" in vak C2, C3 en C4 een salaris in te kunnen vullen wil ik dat excel kijkt naar de schaal dit is ingegeven in de kolom D en vervolgens kijkt naar de ervaringsjaren in kolom B. Vanuit deze beide gegevens moet er dus een verwijzing volgen naar het salarishuis die correspondeert met de eerdere gegevens.
Dus in het geval van Pietje Puk heb ik de ALS(EN formule ingevoerd in C2 die goed werkt. Dat is dus de bedoeling.
Het probleem is dat ik niet genoeg argumenten en verwijzingen kwijt kan in de formule.
Hebben jullie een oplossing voor dit probleem?

Ik heb het forum doorzocht maar kon deze specifieke vraag niet vinden.
Ik heb een voorbeeldbestand bijgevoegd.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Probeer het zo eens.

Code:
=INDEX(Salarishuis!$A$1:$U$12;VERGELIJKEN(B3;Salarishuis!$A$1:$A$12;1);VERGELIJKEN(D3;Salarishuis!$A$1:$U$1;0))

Heb het zo gedaan:

Code:
=VERT.ZOEKEN(ALS(B3<10;B3;"10(+)");Salarishuis!A3:U13;ALS(D3="A";2;ALS(D3="B";4;ALS(D3="C";6;ALS(D3="D";8;ALS(D3="E";10;ALS(D3="F";12;ALS(D3="G";14;ALS(D3="H";16;ALS(D3="I";18;ALS(D3="J";20;""))))))))));ONWAAR)

Het kolomnummer van vert.zoeken wordt nu 'handmatig' bepaald. Je kunt dit kolomnummer ook automatisch vinden maar dat leek me niet nodig.

En ik deed het zo:
Code:
=INDEX(tabel;VERGELIJKEN($B2;ervaring;1);VERGELIJKEN($D2;loon;0))

Of er een tabel van maken.

Code:
=INDEX(Tabel1;VERGELIJKEN(B2;Tabel1[Salarishuis];1);VERGELIJKEN(D2;Tabel1[#Kopteksten];0))

Probeer het zo eens.

Code:
=INDEX(Salarishuis!$A$1:$U$12;VERGELIJKEN(B3;Salarishuis!$A$1:$A$12;1);VERGELIJKEN(D3;Salarishuis!$A$1:$U$1;0))

Wat een snelle reacties, dank je!!
Met mijn beperkte excel kennis lijkt de bovenstaande code het beste te werken.
Toch stuit ik op problemen met bijvoorbeeld 12 ervaringsjaren. Ook bijvoorbeeld in schaal A is er maar sprake van maximaal 3 ervaringsjaren terwijl schaal J er 10 heeft.
Bij de ALS(EN formule moest ik dit in schaal A als >2 invullen.
Kan dat onderscheid gemaakt worden?
En kan 12 jaar ervaring in schaal D ook verwijzen naar H9 op het tablad "Salarishuis"?

Alvast bedankt

Opgelost

Inmiddels heb ik de maximalisering in een extra rij toegepast en de formule aangepast op basis van de gemaximaliseerde rij.
Probleem opgelost dus!
Geweldig bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan