• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Text data output (US Data format m/d/yyyy), veranderen naar Datum voor NL d/m/yyyy

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hammers

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Ik heb weer eens een probleem met, dit keer, SalesForce output.

In cel E4 heb ik de volgende text: 5/31/2019
Dit staat voor 31 Mei 2019.

Het celtype veranderen naar "Date" heeft geen zin, want hij kent het format niet.

Het volgende heb ik al geprobeerd:

=DATEVALUE(E4)
Resultaat: #VALUE!

=SUBSTITUTE(E4,"/","-")
Resultaat: 5-31-2019 (maar dan nog altijd niet naar Date te wijzigen)

=DATEVALUE(SUBSTITUTE(E4,"/","-"))
Resultaat: #VALUE!

Ik heb zitten kijken naar formules die gedeeltes van de tekst pakken, alleen daar kom ik niet uit, omdat het de tekst niet vastsstaat qua aantal tekens, in andere cellen heb ik bijvoorbeeld 4/1/2019 en 12/31/2019.

Wie heeft de gouden tip

Laatst bewerkt:
Selecteer E4 en ga naar tekst naar kolommen (texttocolumns).
Tik twee keer OK en bij de volgende pagina kies je voor 'datum' → DMJ.
Wijzig de eigenschappen van de cel op datum.

Als je echt formules wilt gebruiken, misschien deze (met in A1 de US datum):
Code:
=DATUM(RECHTS(A1;4);LINKS(A1;VIND.SPEC("/";A1)-1);DEEL(A1;1+VIND.SPEC("/";A1);VIND.SPEC("/";A1;VIND.SPEC("/";A1))-1))
Gouden tip: altijd voorbeeldbestandje (Excel) bijplaatsen bij een vraag.

Als je echt formules wilt gebruiken, misschien deze (met in A1 de US datum):
Code:
=DATUM(RECHTS(A1;4);LINKS(A1;VIND.SPEC("/";A1)-1);DEEL(A1;1+VIND.SPEC("/";A1);VIND.SPEC("/";A1;VIND.SPEC("/";A1))-1))
Gouden tip: altijd voorbeeldbestandje (Excel) bijplaatsen bij een vraag.

Zou jij de formule kunnen toetsen in het voorbeeld bestand, door de NL en EN versie, kom ik er niet helemaal uit.

Dat vertaal probleem loop je vast vaker tegenaan..

Dit is een handige site om daar mee te helpen
https://en.excel-translator.de/translator/

Dit is de formule van AlexCel in het engels

Code:
=DATE(RIGHT(A1;4);LEFT(A1;SEARCH("/";A1)-1);MID(A1;1+SEARCH("/";A1);SEARCH("/";A1;SEARCH("/";A1))-1))

Er speelt meer dan alleen de vertaling. De vele komma's in de datums in het voorbeeld werken ook complicerend, net als het feit dat soms de slash (/) gebruikt wordt en soms het streepje (-) als scheidingsteken. De gebruikte formule die hiermee rekening houdt is daarmee wat complexer dan eerst:
Code:
=DATUM(RECHTS(SUBSTITUEREN(A2;",";"");4);SUBSTITUEREN(LINKS(A2;ALS.FOUT(VIND.SPEC("/";A2);VIND.SPEC("-";A2))-1);",";"");DEEL(A2;ALS.FOUT(VIND.SPEC("/";A2);VIND.SPEC("-";A2))+1;ALS.FOUT(VIND.SPEC("/";A2;1+VIND.SPEC("/";A2))-VIND.SPEC("/";A2);VIND.SPEC("-";A2;1+VIND.SPEC("-";A2))-VIND.SPEC("-";A2))-1))
Zie ook bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Er is geen enkele noodzaak voor welke formule dan ook. Excel heeft voldoende mogelijkheden om .csv, .txt (en nog vele andere extensies) bestanden op een juiste manier te importeren/koppelen alleen moet de gebruiker even weten hoe het bestand in elkaar steekt.

In de bijlage een aantal plaatjes met hoe het ongeveer moet en het resultaat in een tabel.

Dus eigenlijk hetzelfde wat ook al in #3 staat maar dan net iets anders.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Iedereen super bedankt weer. Ik heb de code van AlexCel succesvol geïmplementeerd, alleen liep ik direct tegen het volgende euvel aan, na het omzetten van text naar kolommen voor deze handeling, ziet excel aantal cellen wel als data, maar die is dan weer niet juist.

Ik ga nu aan de slag met het voorbeeld van VenA, het is tbv een Sales collega, dus ik ben benieuwd hoevaak hij terug komt met een sheet die compleet vernield is.

Een andere vraag dan over deze sheet, als ik deze even in een apart topic moet stellen, hoor ik het wel van een moderator en dan doe ik dat:
Bekijk bijlage reporting HMF.xlsx

In het bijgevoegde bestand laat ik mijn collega de opportunities zelf ontdubbelen, kan dit ook automatisch ? Met een marco waarschijnlijk, maar daar heb ik wel eens mee gewerkt, maar nog niet zelf gemaakt.

Lijkt me een goed idee: een nieuw topic met een eigen titel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan