text files

Status
Niet open voor verdere reacties.

vragenfreak92

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2006
hallo,

ik wil een simpel programmatje maken.

als je op een knop drukt, dan moet wat in een textbox staat worden ingevuld in een textbestand.

ook het omgekeerde dus het ophalen uit een textbestand.

ik weet dat het in qbasic was

open textfile.txt for input as #1
ofzoiets

Open "waar je het bestand wilt opslaan, bijv: C:\hier.txt" For Output As #1
Write #1, Text1.Text
Close #1

Nu heb je een .txt bestand aangemaakt en is er wat je in Text1 had staan ingevuld in je .txt bestand ingevuld.

Open "het vorige bestand, waar je wat in opgeslagen had, C:\hier.txt" For Input As #1
Input #1, strHallo
Text1.Text = strHallo
Close #1

Nu heb je je de inhoud van het .txt bestand in een string gezet.. en die string weer in Text1.Text. VERGEET DUS NIET BOVENAAN TE ZETTEN: Dim strHallo As String

Tips: Wil je later in hetzelfde .txt bestand weer wat opslaan en zorgen dat de vorige gegevens niet verloren gaan, vervang dan Output voor Append.
Bij Write komen en in het .txt bestand ook aanhalingstekens bij te staan. Wil je dat niet, vervang dan Write voor Print.

Succes ermee.. Greetz

Open "waar je het bestand wilt opslaan, bijv: C:\hier.txt" For Output As #1
Write #1, Text1.Text
Close #1

Nu heb je een .txt bestand aangemaakt en is er wat je in Text1 had staan ingevuld in je .txt bestand ingevuld.

Open "het vorige bestand, waar je wat in opgeslagen had, C:\hier.txt" For Input As #1
Input #1, strHallo
Text1.Text = strHallo
Close #1

Nu heb je je de inhoud van het .txt bestand in een string gezet.. en die string weer in Text1.Text. VERGEET DUS NIET BOVENAAN TE ZETTEN: Dim strHallo As String

Tips: Wil je later in hetzelfde .txt bestand weer wat opslaan en zorgen dat de vorige gegevens niet verloren gaan, vervang dan Output voor Append.
Bij Write komen en in het .txt bestand ook aanhalingstekens bij te staan. Wil je dat niet, vervang dan Write voor Print.

Succes ermee.. Greetz

deze code werkt niet open kent ie niet, heel veel niet !

Ik gebruik 6.0 dus daar kan het aan liggen.. ik weet zo ook niet wat het dan wel moet zijn, misschien kun je iemand vragen die 5.0 gebruikt. Succes verder

Greetz, Ronald!:thumb:

dit is wat ik doe in vb2005

Code:

Code:
import System.IO

en dan de code:

Code:

Code:
Dim Streamnaarscherm as StreamReader = New StreamReader("c:/...../naam.txt")
Textbox1.text = Streamnaarscherm.ReadToEnd
Streamnaarscherm.close()

en om te schrijfen gebruik ik:

Code:

Code:
SaveFileDialog1.Filter = "Text files (*.txt)|*.txt"
SaveFileDialog1.ShowDialog()

IF SaveFileDialog1.Filename <> "" THEN
    Fileopen(1,SaveFileDialog1.FileName, OpenMode.Output)
    PrintLine(1, Textbox1.text)
    FileClose(1)
END IF

Maar er zijn natuurlijk ook andere manieren om een textbestant uit telezen zoals:

Code:
Code:
OpenFileDialog1.Filter = "Text files (*.txt)|*.txt"
OpenFileDialog1.ShowDialog()

IF OpenFileDialog1.Filename <> "" THEN
    Fileopen(1,OpenFileDialog1.FileName, OpenMode.Input)
    Do Until EOF(1)
         Textbox1.text = Textbox1.text & LineInput(1) & vbCrLf
    Loop
    FileClose(1)
END IF
ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb

fly3rbug

ps michel Vista sucks geef mij maar xp of ubuntu
lol

Laatst bewerkt:
Wat je ook gewoon kan doen is het volgende:

Ga naar code weergave en klik ergens met de rechtermuisknop op. Dan klik je op "insert snippet" en dan ga je naar iets wat lijkt op "processing drives, folders and files", klik dan op "write text to a file" of "read text from a file".Dan staat de code daar en verander je "Text" door textbox1.text.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan