textarea alleen tekst toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jelle18

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2010
Beste iedereen,

weet iemand toevallig wat ik moet doen om te zorgen dat er alleen tekst kan worden toegevoegd in een textarea ipv alles te kunnen verwijderen/aanpassen

bij voorbaat dank,

Mvg,
Jelle

Hoi Jelle,
Voor zover ik weet is het niet mogelijk een gedeelte van een textvak onveranderbaar te maken: wel een textvak in z'n geheel.

Wat je zou kunnen doen is twee textvakken bovenop elkaar monteren: de bovenste ontoegankelijk, de onderste invulbaar. Met css kan je het dan laten lijken alsof het toch maar één vak is.
Onhandigheid: als iemand op het bovenste deel klikt, komt deze niet automatisch in het onderste deel terecht om in te vullen. Ook met een javascript-onclick op de bovenste kan niet een focus() op het onderste vak gemaakt worden: het bovenste vak is niet alleen niet invulbaar, maar ook niet klikbaar!
  • Met wat kunst- en vliegwerk is daar wel weer een mouw aan te passen: het bovenste vak "overplakken" met een transparante link, die de focus() triggert.
    Zie deze: disabled-textarea2.htm
Je zou ook een gewone tekst bovenop het invulbare textvak kunnen monteren, daar kan ook een focus() naar het onderste deel op gezet worden; dan is het dus geen textvak meer, alleen op het oog.

Maar wat is de dieper liggende reden om een deel van een textvak (toch bedoeld om in te vullen) onwijzigbaar te willen maken?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
dank je wel voor de uitleg.

maar de dieper liggende gedachte er achter is dat er wat tekst uit een database word geladen en dan daar word weer gegeven zodat je er alleen tekst bij kan doen en niet alles kan veranderen.

maar ik denk dat ik zo al een heel eind kom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan