TextBoxen op een UserForm

Status
Niet open voor verdere reacties.

checkmaster

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2011
Hé hallo,

Wat ik graag te weten zou komen:
In een userform heb ik verschillende textboxen die een _change event dragen.
Wanneer de gebruiker de waarde wijzigt word een o.a. een public variabele gevormd die een uiteindelijk een bestandsnaam vormt om opgeslagen te worden.
Erg handig allemaal echter diverse kenners wijzen het gebruik van public variabelen af en ik kan er bijna niet genoeg van krijgen.
Zo zou ik graag voor een aantal textboxen de startwaarde willen behouden om terug te kunnen naar een state van het bestand.
Nu doe ik dat met een hele stapel public variabelen die vertaalt worden naar één public variabele zoals ik eerde aanhaalde.

Hoe doe je zoiets ?

Groet,
Check

Lees de waarte van een textbox op het moment dat je deze nodig hebt.
Bijvoorbeeld: variabele = textbox1.text & textbox2.text etcetera.
Dan kun je volstaan met 1 locale variabele.

Public variabelen kunnen handig zijn maar het nadeel is dat ze pas worden vrijgegeven op het moment dat het programma stopt.
Ze blijven dus geheugenruimte bezetten zolang je programma draait.
Een locale variabele gebruikt alleen geheugen tijdens de looptijd van de betreffende functie of sub.

Dank je Edmoor voor je reactie,

Ik begrijp wat je bedoelt echter dit roept tegelijk een nieuwe vraag op.
Om uiteindelijk op een string uit te komen die een bestandsnaam vertegenwoordigd heb ik meer nodig dan alleen de waarde uit de textboxen, er dienen '\' etc. in te staan.
Nu doe ik dat afzonderlijk voor iedere textbox via de public variabele waar ik over sprak, ook gebruik ik 'vaste' scheidingstekens als ' - ', '~' en ' ~ ' die ik gelijk aan de variabele toevoeg.
Voordeel is, althans zo zie ik dat nu, dat ik in de uiteindelijke string alles achter elkaar kan laten staan, is er iets leeg omdat er toevallig (een) subfolder(s) niet wordt gebruikt dan blijft de gecreëerde pathnaam toch intact.
Uiteindelijk wil ik zo'n 10 subfolders diep kunnen gaan.
Voorheen deed ik inderdaad de waarde van de textboxen achter elkaar zetten met apart '\' en dan vervolgens filteren/replace op '\\\', '\\' etc.
Niet echt handig vond ik, zeer onoverzichtelijk.
Dat moet makkelijker en beter kunnen dacht ik.
MaakT de manier waarop je het userform gebruikt nog iets uit, is het handig deze apart in een class-module op te nemen, biedt dat extra voordelen ?
Ken je bijvoorbeeld tutorials waar deze materie goed behandeld wordt ?

Groet,
Check

Laatst bewerkt door een moderator:
Tekst kun je aan elkaar plakken met het & teken. Zo zou je dus een uiteindelijke string kunnen maken die wordt samengesteld uit meerdere onderdelen. Bijvoorbeeld: variabele = textbox1.text & "\" & tekstbox2.text

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan