• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Textreeks verdelen op basis van gegeven waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jefrey

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2020
Goedemiddag,

Loop nu al een tijdje te prullen met Excel en krijg maar niet voor elkaar zoals ik het zou willen hebben.

Het is namelijk zo dat ik een werkdocument heb per opdracht (onderzoek). Waarin verschillende toepassingen aangegeven worden met een text reeks (bv. ABCD, DEF of BDF).
In dit document word ook aangegeven welke letter (toepassing) bij welk tijdstip hoort. Dus A en B worden aan tijdstip 1 gekoppeld (T1), C en D op T2 maar E weer op T3 en F op T4. En dit kan per document anders worden ingevoerd.
Nu moet elke letter apart in een cel komen te staan en dit heb ik al wel voor elkaar gekregen met de MID functie.
Alleen nu zouden de letters ook netjes gesorteerd moeten worden onder de verschillende tijdstippen (T) en dat krijg ik maar niet voor elkaar.
Op moment dat er geen letter in de reeks staat die bijvoorbeeld op T1 zou moeten staan dan is de bedoeling dat deze cel ook leeg blijft.
Deze tabel zal uiteindelijk weer gebruikt worden om verdere berekeningen uit te voeren.

Eigenlijk ben ik altijd wel met veel tijd en zoeken op Google uitgekomen op de oplossing maar met dit kom ik er helemaal niet meer aan uit.

Weet iemand hoe dit op te lossen is zonder VBA omdat dit document ook op de tablet moet werken?

Heb een voorbeeld document toegevoegd, alvast bedankt!

Bijlagen

Dankje Sylvester, dit is toch ook wel een hele mooie oplossing. Ook precies opgebouwd zoals ik in het orginele document heb staan.

Voordeel is dat deze dan toch ook een soort van dynamisch is. In het ene document staat slechts een letter op T1 en de andere miss wel 5 of 6. Dit betekend dat ik met de oplossing van Cow toch wel een hele lange formule heb gekregen (wat natruurlijk ook zijn werk doet).

Ik ben alleen niet zo thuis in VBA, het begind al met het overzetten naar mn eigen bestand. Daarnaast moet het ook werken op tablet, had al gemerkt dat macros uitgeschakeld zijn op excel op de tablet.
Maargoed het bestand wordt altijd op de computer eerst ingevuld, tablet is puur lezen en noteren.

In hoe ver gaat zown VBA automatisch? Op moment als een collega de tekst strings er in plakt dan pakt de VBA het automatisch over?

Bedankt zover!

interesse in vba, druk op alt f11 dan zie je de functie staan
de functie is net als elke andere excel functie te gebruiken (als de macro's toe gestaan zijn)

Mischien een stomme vraag, wat moet ik aanpassen als ik in plaats van:

T1 T1 T2 T3
A B C D

wil laten zoeken in een opmaak als deze:

A B C D
T1 T1 T2 T3

Dus net andersom, als ik op deze manier de formule invoer krijg ik een foutmelding.

Moet helaas toch bij de oplossing van Cow18 blijven, met de mooie VBA code kan ik het niet lezen op de telefoon of tabled omdat ik een foutmelding krijg (#NAME!). Was ik ook al wel bang voor omdat macros niet werken in deze versies van Excel.
Weet niet of hier nog een slimme oplossing voor is, en anders hou ik het bij de oplossing van Cow18?

Nee dat is het zeker niet, werkt ook super alleen ben ik hiermee wel genoodzaakt om een extra tabblad aan te maken waarin de timing meegenomen wordt.
Met jou oplossing kon dat ingebouwd worden in de data die er al staat, is het mogelijk om bijvoorbeeld uit een range te zoeken zoals je dat met de VBA ook doet.

Met de oplossing van Cow18 moet je voor elke letter op dezelfde moment de formule kopieren, en dat kan soms wel 15 letters (extreem geval) op een moment zijn maar dit varieerd nogal per opdracht en de bedoeling is om met een bestand alle type opdrachten te kunnen invoeren. Zou mooi zijn als dit nog dynamisch zou kunnen worden.

Een vraag die me nog te binnen schiet: Kan de uitkomst van de VBA ook als text worden weergeven, zodat de uitkomst ook op de telefoon of tabled te zien zijn waar macros niet geactiveerd zijn?
En als het bestand dan geopend wordt op de desktop versie dat het dan weer als VBA wordt uitgevoerd?

Dan zou het ook opgelost zijn.

ik heb de vba aangepast zodat hij met beide tabellen overweg kan. (geel en oranje).

verder zal ik eens proberen of ik zo iets ook met gewone excel formules kan maken.
daar zijn de cracks hier veel beter dan ik.

kun je aangeven hoe de invoer er uit kan zien (in extreme gevallen )
geef meerdere voorbeelden als er significante verschillen zijn.

Bijlagen

Weet niet precies wat je bedoeld met "uitwassen" maar zo doet tie wat hij zou moeten doen. :thumb:

Op T3 staat nu wel bijvoorbeeld DEFGHIJKL maar in de praktijk zal hier in de "CODE" maar één letter per tijdstip mogelijk zijn, en dat werkt nu goed zo (ik heb een slecht voorbeeld gegeven :rolleyes:).
Heb in het bijgevoegde bestand de "CODE" gecorrigieerd wat het in dat geval zou kunnen zijn.

Alleen nu zou dit nog als text of excel formule moeten werken zodat dit ook op de tablet versie werkt (of ieder geval gelezen kan worden).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bijgevoegd een voorbeeld met matrixformules (afsluiten met Ctrl+Shift+Enter):

Bijlagen

Super, hiermee gaat het zeker lukken! Bedankt Rebmog en Sylvester-ponte voor jullie hulp :thumb:

alhoewel ongewenst toch nog een VBA-versie, matrixformules aanmaken en doorgronden, dat is een zwak punt bij mij. Chapeau.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan