Tft 18.1

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roald125

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2002
yo
heb hier nu thuis een syncmaster 750s van samsung staan is een goe scherm maar neemt veel plaats in en is zwaar om altijd mee te sleuren naar die lanpartys
ik heb nu de kans voor een mooie prijs een 18.1" FTF scherm te kopen van dell (goeie belgische hardware fabrikant) nu is mij vraag is een tft nu echt zo slecht voor games en films als me beweert
iedereen zegt dat het te traag en al heb nu ook maar 75hz en die nieuwe zou ook zoiets zijn
laat iets weten zodat ik mij keuze kan maken
merci

TFT schermen zijn inderdaad trager dan 'gewone' schermen. Hoewel dat tegenwoordig al wel beter wordt...

het gaat om het aantal milliseconden wat de monitor nodig heeft om je scherm volledig op te kunnen bouwen (en dus het aantal beeldjes per seconde wat je kunt krijgen). Een TFT monitor heeft veel meer tijd nodig om een scherm op te bouwen.

Als je dan gaat gamen, dan loop je het risico een soort 'trail' te gaan zien van je bewegingen, omdat je scherm het niet bij kan houden. Ik ben even kwijt wat de term hiervoor ook alweer is, maar dat moet in de specificaties te vinden zijn :)

TFT is iets trager dan CRT, maar sommigen merken daar niets van. Gebruik je TFT scherm gewoon en wissel af toe van monitor. Je komt er dan zelf wel achter wat je voorkeur heeft.

het gaat om de respone-tijd:

Refreshrate
De refreshrate bij TFT schermen heeft een iets andere betekenis dan bij CRT monitoren. Bij CRT monitoren is de refreshrate het aantal keren dat het beeld per seconde geschreven kan worden door het aanwezige elektronenkanon. Het is dus een maat voor het ‘flikkeren’ van het beeld. Bij TFT schermen staat het beeld (mits een goede achtergrondverlichting is ingebouwd) stil. De aanduiding in Hz is dan een maat voor het kunnen omschakelen van de transistoren tussen de twee polarisatiefilters. Het is een maat voor de tijd die het scherm nodig heeft om bijvoorbeeld van een zwarte pixel over te gaan in een witte pixel en weer terug. Om bijvoorbeeld een refreshrate van 50 Hz te behalen moeten de pixels in 20 ms om kunnen schakelen, iets wat alleen voor de allerbeste TFT schermen haalbaar is. TFT schermen met een omschakeltijd van 50 ms (en daar zijn er voldoende van) zijn niet goed voor sommige veeleisende 3D spellen. Dit laatste is dus afhankelijk van de gebruiker en het spel, want de omschakeltijd is de tijd voor omschakelen van 100% zwart naar 100% wit. Indien een kleur op het scherm gevraagd wordt die ten opzichte van de huidige toestand niet veel afwijkt (qua samenstelling uit de drie basiskleuren rood, groen en blauw), dan is de omschakeltijd veel korter. Over het algemeen kan gesteld worden dat indien men bijvoorbeeld 25 frames per seconde op het scherm wil hebben, een response time van 1/25 = 40 ms vereist is.

Bron: http://www.informatica-educatie.nl/parels/1979/2/verschil.html

nog meer info: http://battlefield-1942.nl/forum/viewtopic.php?t=188

Laatst bewerkt:
met alle respect voor de beantwoorders die het over "trage" opbouw hebben............

ALLE spelen die mijn kinderen bezitten (en dat zijn er nogal wat, geen kinderen maar spelletjes :D :D :D ) lopen als een trein.

Zie mijn systeem voor de monitor.
Voor mij NOOIT en te NIMMER meer een CRT buis, wat een superieure kwaliteit met TFT !

TFT

Ik ben het helemaal met pasja eens! :cool:

Zelf heb ik zelf een volgens "kenners" super langzaam TFT scherm (zie systeem specs) maar ik kan als echte game freak alle games vloeiend afspelen zonder hinderlijke schaduw effecten etc.

Ik ben een liefhebber van een breed genre aan games dat uiteen loopt van race games tot en met fps games.

Indien je tegenwoordig de aankoop van een TFT scherm overweegt dan zou je je meer zorgen moeten maken over het aantal dode pixels dat een scherm volgens de fabrikant mag hebben.

Koop daarom alleen een TFT scherm als je het hebt zien werken in de winkel.

Geloof me 1 of meer dode pixels zijn echt super vervelend en naar garantie kan je fluiten indien de fabrikant 5 kapotte pixels als redelijk beschouwd.

Er zijn fabrikanten als IIyama, Compaq en Neova die een 0 dode pixel garantie als echte garantie beschouwen.

Ik plaats vrijwel iedere dag een TFT scherm bij een klant en ik heb nog nooit iemand horen klagen over de snelheid van zijn of haar scherm.

Over kapotte pixels krijgen we iedere dag klachten binnen.

Volgens inkoop zijn de laatste 3 maanden zeker 6 van de 10 ingekochte TFT schermen gezegend met 1 of meer dode pixels.

Daar staat tegenover dat TFT schermen lak hebben aan invallend zonlicht, en spiegeling en het duurste CRT scherm niet kan tippen aan de scherpte en helderheid van een goedkoop TFT scherm.

Maw. snelheid is tegenwoordig geen factor van belang meer maar het aantal dode punten meer dan ooit.

Grtz.

merci voor de uitleg ik ben wel wat wijzer geworden
heel erg bedankt

Ik gebruik zelf een Iiyama As4314UT-G scherm. Het ding heeft een response time van 25ms.

Alleen wanneer ik een venster met de muis beetpak en over het scherm heen en weer beweeg, zie ik iets dat ik trailing zou kunnen noemen. Het is zichtbaarder dan bij een CRT scherm. Hetzelfde geld voor een tekstbannen die tekst door het beeld laat scrollen.

Bij het afspelen van films en games, is bij mij echter vrijwel nooit iets te zien van trailing of ghosting. M.n LCD is echt geometrisch 100%, echt mooi vlak en vierkant en overal mooi scherp en helder. Dat lukt met een CRT monitor simpelweg niet. Ik zou niet graag meer terug willen. Ik heb op de zaak een 21" flat crt van NEC, maar ik werkt 10x liever met m'n eigen 17" TFT.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan