TFT scherm fotodiode

Status
Niet open voor verdere reacties.

jamiemesman

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2005
Hallo,

van de week heb ik een TFT monitor uit elkaar gehaald en zag achter de platen (diffusers, polarisatieplaten enzo) een fotodiode zitten.

Heeft iemand enig idee wat de functie van deze fotodiode is?

groetjes

De verkregen signalen worden, meestal na enige bewerking, omgezet naar een
Page 2 digitaal beeld. Een andere manier om het licht uit de luminescerende laag naar een elektrisch signaal
om te zetten, is door middel van een matrix van fotodiodes (van amorf silicium) in combinatie met TFT’s (thin film transistors). De fotodiodes zetten het licht om in lading; de lading wordt gemeten met de TFT’s. Na uitlezing van de TFT’s wordt het signaal weer omgezet in een digitaal beeld. Het aantal elementen van de CCD- of de fotodiode/TFT-matrix bepaalt de hoeveelheid pixels.

http://66.102.9.104/search?q=cache:...tft&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl&client=firefox-a

De verkregen signalen worden, meestal na enige bewerking, omgezet naar een
Page 2 digitaal beeld. Een andere manier om het licht uit de luminescerende laag naar een elektrisch signaal
om te zetten, is door middel van een matrix van fotodiodes (van amorf silicium) in combinatie met TFT’s (thin film transistors). De fotodiodes zetten het licht om in lading; de lading wordt gemeten met de TFT’s. Na uitlezing van de TFT’s wordt het signaal weer omgezet in een digitaal beeld. Het aantal elementen van de CCD- of de fotodiode/TFT-matrix bepaalt de hoeveelheid pixels.

http://66.102.9.104/search?q=cache:...tft&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl&client=firefox-a

Als ik het artikel zo lees dan begrijp ik eruit dat het om detectoren gaat die licht omzetten in elektrische lading om zo een bewerking te doen om een digitaal beeld te creeren. Is dan de fotodiode in een TFT scherm voor een meting aan de luminantie (intensiteit van de achtergrondlamp) van het scherm en de luminantie aan te passen bij een reset?

Volgens mij zitten er geen fotodiodes in een tftscherm maar wel in een fotocamera

Hallo

Mits dit maar 1 enkel exemplaar is , vermoed ik dat het een "feedback" is naar de elektronika.

Ik veronderstel "controle of backlight " werkt...

Dit zou voor u het eenvoudigste/snelste zijn om te controleren mits je deze voor u hebt.

Jammer genoeg geen vermelding merk/type/ouderdom en .... belangrijkste waarom je deze hebt geopend ...

Peter

Mijn theorie erachter is eigenlijk dat de fotodiode van een digitale camera de functie heeft om het beeld dat in de lens valt om te zetten naar beeld op het TFT schermpje op de achterkant van het toestel

De monitor is een EIZO TFT L356 15 inch monitor (test monitor :P )

specificaties zie link:

http://www.eizo.com/Support/discontinued/lcd/l365.asp

In dit scherm zit zeker een fotodiode. Wat deze met de informatie van het scherm, of beter gezegd met de intensiteit van het licht afkomstig van de bron doet is voor mij een raadsel. Of deze een backlight control is dacht ik in eerste instantie ook, maar vraag me dan af wat het nut is en wat de monitor met deze informatie doet.
De lampen zijn uit de monitor gehaald, wel dat ze vebonden zijn met de voeding. Dus deze spelen geen rol meer voor de fotodiode. Op het beeld is nog wel een beeld te zien door minimaal omgevingslicht. Door met andere lichtbronnen op de fotodiode te schijnen veranderd er niets aan de instelling van de lamp. Dus met en zonder licht op de fotodiode, de instelling van de lamp blijft hetzelfde.

hmmmm.... misschien gebeurd er dan toch iets in de monitor of lamp wat wij niet kunnen waarnemen...

Mijn theorie erachter is eigenlijk dat de fotodiode van een digitale camera de functie heeft om het beeld dat in de lens valt om te zetten naar beeld op het TFT schermpje op de achterkant van het toestel

Ja dat klopt, er zitten CCD chips in digitale camera's die licht kan omzetten naar een digitaal beeld via geladen pixels op de chips.

meer info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Charge_Coupled_Device

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan