Thaise taal in outlook express, kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Ik heb net (met veel pijn en moeite) voor elkaar gekregen dat ik thais kan schrijven. Dit omdat mijn vrouw graag in haar moedertaal wil mailen en chatten met het thuisfront.
Als ik nu in Word thais schrijf gaat dat prima en het wordt ook keurig uitgeprint. Als ik in outlook express thais (taalbalk) selecteer en dat vervolgens schrijf in bijv. een mailtje gaat dat ook prima. Als ik dat mailtje echter verstuur, krijgt de ontvanger alleen maar vraagtekens te zien. Als mijn vrouw een mailtje uit Thailand krijgt is het ook allemaal abrakadabra en niet te lezen. Ik heb me rot gezocht in outlook maar kom er niet achter. Wordt thais door outlook niet ondersteunt? Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik in het thais mailtjes kan versturen en ontvangen.
mvrgr. Martin.

Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb die engelse instructie uitgeprobeerd, maar dat gaat blijkbaar niet op voor de versie die ik heb (office 2000/microsoft outlook). Daarin komt de optie tools bijv. helemaal niet voor. Wel heb ik alle opties doorzocht, maar niks kunnen vinden.

Ik begrijp niet helmaal welk email programma je gebruikt. Gebruik je nou Outlook Express (onderdeel van Windows) of Outlook (onderdeel van Office). Als je Outlook Express gebruikt, dan vind je de taalopties in plaats van onder 'tools' onder 'extra'. Moest nu even het huis uit, maar zal later wel weer zien of je nog reageert.

Ik heb zelf Office 2002, Engelse versie, maar vermoedelijk werkt dit wel ongeveer hetzelfde. De Nederlandse termen kunnen iets afwijken.

Ga in Outlook naar 'extra', 'opties', 'mail opmaak' (o.i.d.), klik op 'fonts' (lettertekens), klik op 'internationale fonts', kies 'Thai', OK, nog eens OK. Nu zou hij het moeten doen, denk ik.

Ik heb nu onder: extra>opties>e-mail indeling>lettertypen> Internationale lettertypen, de taal thais ingesteld als standaard. Maar de ontvangen mail in de thaise taal is nog altijd niet te lezen.
Wel als ik nu thais selecteer in mijn taalbalk en dan een e-mail in het thais schrijf en deze verstuur, blijft alles wel keurig in het thais staan (voorheen werd de thaise taal bij het versturen vervangen door vraagtekens). Dus enige vooruitgang zit er wel in. (nu ben ik even weg om mijn vrouw van haar werk te halen).

Laatst bewerkt:
Controleer nog eens het volgende: open het configuratiescherm (start, instellingen, configuratiescherm), kies 'regionale en taalopties' (o.i.d.), tabblad 'talen'. Staat er een vinkje bij 'installeer bestanden voor complex schrift en links-naar-rechts geschreven talen? Zo niet, plaats het dan. Ga nu naar het tabblad 'geavanceerd' en controleer in het witte veld of '875 ANSI/OEM - Thai' is aangevinkt. Zo niet, zet dan een vinkje. Werkt het nu wel?

Ja, ansi/oem thai staat wel aangevinkt maar de letters zijn vaag (net of het niet actief is) en het vinkje kan ik niet weghalen. Staat dus wel aangevinkt maar kan er niks mee doen.

En 'installeer bestanden voor complex script en rechts-naar-links geschreven talen' stond aangevinkt?
Weet je zeker dat je je email zowel schrijft als leest in Outlook? Is het niet per ongeluk zo dat je mail schrijft en verstuurt met Outlook, maar dat je het leest in Outlook Express? Als je in Outlook naar 'extra', 'opties', tabblad 'overige' (o.i.d.) gaat, staat daar dan een vinkje bij 'van Outlook het standaardprogramma voor E-Mail, contacten en agenda maken'?

Ja, ook dat is aangevinkt.
Dat van "is outlook het standaard programma" kan ik onder overige niet vinden, maar ik weet zeker dat het de standaard is. Als ik outlook express bijv. opstart verschijnt de tekst "dit is niet het standaard programma" dus moet outlook het wel zijn. het is wel moeilijk om het voor elkaar te krijgen.

Ja, dat gaat prima.
Dan selecteer ik beneden in de taalbalk thais, type mijn mail in het thais, en verstuur hem. Dat komt ook keurig in het thais aan.

Dan vermoed ik dat het probleem niet bij jou ligt, maar bij degenen die je mails ontvangen. Die moeten ervoor zorgen dat ze Outlook of Outlook Express zo hebben ingesteld dat ze Thaise karakters kunnen schrijven en weergeven. Met de antwoorden die ik tot nu toe gegeven heb kun je hun dat waarschijnlijk voor beide programma's wel uitleggen.

Vraag voor de zekerheid eerst iemand om je een Thaise email te sturen. Je hebt nu een paar instellingen veranderd. Misschien komen mailtjes van anderen nu ook wel goed aan.

Laatst bewerkt:
Dat gaan we proberen. Bedankt (en sorry) voor je tijd!
mvrgr. Martin.

Kijk nog even naar mijn laatste bericht, ik heb het aangepast. En 'sorry' is niet nodig. Dit forum is ervoor om moeilijke computerproblemen op te lossen! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan