• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Themadagen met weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb een kalender met weeknummers en die loopt van zondag t/m zaterdag 2020 1-53
Een week kan ook van maandag t/m zondag. Wat gebruikt men in Excel?

Wat beschouwt men dan als eerste week in Mei 2020 als men schrijft de eerste week in Mei 2020? Is dat dan week 18 of week 19?

Welke formule in een kolom maak ik om een weeknummer naast de datum te zetten?
Alle datums staan van wo 01/01/20 tm do 31/12/20 onder elkaar.

En ook welke formule die bij de dag aangeeft om welke week (1e-4e) het in die betreffende maand gaat?

Kijk naar de functie ISO.WEEKNUMMER
Dat is de ISO standaard.

Ik heb maar gewoon =WEEKNUMMER(B242) gebruikt. Die komt overeen met de weeknummers in de kalender. Zo tm zat.

Nu nog in een kolom 1e, 2e, 3e, 4e ter aanduiding van de hoeveelste week van die maand. Dus in Kolom b staat de datum zo 21/06/20 en dan in kolom D moet staan in de hoeveelste week die datum staan aangeduid met een getal 00 of 1e , 2e. Kan dat?

Mooi van JVeer, een ander resultaat en ik gebruik maar hetzelfde als bij mijn kalender.
Het resultaat in kolom C moet ik bestuderen. Bij JVeer is de week maandag t/m zondag.
Ik kan nog niet zeggen of dat overeenkomt met de werkwijze van Wikipedia wat de derde week van september is.

Wat is de formule in C als dat zo t/m zaterdag is?

Laatst bewerkt:
En waarom dat niet:
Code:
=WEEKNUMMER(B242; 21)

Dat geeft het juiste ISO weeknummer weer.
Anders ga je problemen krijgen met week 53 en week 1.

Laatst bewerkt:
Ja, dat bewaar ik. Bedankt.
Ik ga deze topic wel opslaan want het is een uitgebreid document waar ik aan werk met alle themadagen zoals die op Wikipedia staan en die zet ik in Excel. En ik weet nog niet hoe dat allemaal uitkomt. Mijn eigen kalender werkt van zo t/m za en dan kan ik de weeknummers vergelijken. Dat is voor mij gemakkelijker en niet zo verwarrend.

Ik erger me aan mensen die geen empathie hebben (kunnen inleven in gevoelens van anderen). Mensen hebben allemaal verschillende niveaus van verstand, onderwijs, fysieke en psychische gesteldheid. In een samenleving moeten we daar mee omgaan. Voor mij is er niemand in deze maatschappij die minder is dan anderen. Er zijn ambachtsscholen, mavo's, havo's, hbo's en universiteiten. Volgens cow18 totaal niet nodig omdat volgens hem zich iedereen op zijn niveau moet/kan bevinden. Vreemde zaak, want ik zou denken als ik cow18 was, wat ben ik eigenlijk toch een gezegend iemand die veel van die ingewikkelde stof begrijpt en ook kan onthouden.

Dan ga je daar bovenop nog een keer een eigen manier van redeneren plaatsen
Ja, ook al kan ik vaak met heel veel moeite als ik de redenering van anderen begrijp dit een dag of wat gebruiken/toepassen maar een dag later weet ik het niet meer en moet ik me opnieuw verdiepen in "hoe zat dat ook alweer in elkaar" en dan weet ik het weer en een dag later is het weer weg. Hoe pak ik dat probleem aan? Door te kiezen wat ik begrijp en kan ordenen. Door constante herhalingen in mijn leven/denken.

Beste cow19, ik heb een verzoek. Plaats me op jouw negeerlijst. Ik help mensen onvoorwaardelijk, wie of wat ze ook zijn. Ik wil dat graag blijven doen.

een iets diplomatiekere versie van mijn 2 reacties
Dit is Europa, dus wordt de ISO-week gebruikt, jij mag voor je part iedere mogelijke dag van de week als startdag kiezen en excel zal je daarbij ook nog helpen (zie https://office-oplossingen.nl/2013/... Ook,eerste donderdag van het jaar de eerste ) maar zolang je niet paramater 21 gebruikt zit je niet-europees te denken.

Wil je daarna, bij uitbreiding, de zoveelste week van de maand mei, dan is het zelfs totaal niet meer relevant wat jouw startdag van de week is, Europa heeft al voor jou gekozen en dus moet je volgen, punt, andere lijn. De zoveelste zondag van de maand is daarom stukken gemakkelijker te vatten
Ik help mensen onvoorwaardelijk, wie of wat ze ook zijn.
allez vooruit, hoe edelmoedig. Voor de zoveelste keer, iedereen hier toch !
Plaats me op jouw negeerlijst.
ook edelmoedig, die suggestie, maar ik laat me niet muilkorven.
Reactie #6, er is niets verwarrend, tenzij, jij wijkt in je keuze als startdag van de week af van de rest van Europa en vanaf daar probeer je toch de schuld bij een ander te leggen. Dit heeft niets met opleidingsniveau of handicap-status te maken.

Ik excelleer in Excel en VBA, dus in die 2 rubrieken vind je onderbouwde reacties van mij. Ik ben geen duizendpoot, dus al de rest volg ik wel, maar onthou ik me wijselijk van commentaar. Hardware, Windows en bouwen van sites bv, daarin ben ik een dikke nul maar je hoort mij niet klagen.

Laatst bewerkt:
Het is zelfs erger dan cow18 terecht schrijft: de ISO-standaard is een onder auspiciën van de Verenigde Naties ontwikkelde wereldwijde standaard.
Omdat de mensen van Microsoft in de onjuiste ('parochialism') veronderstelling leefden/leven dat er geen leven is buiten de VS (omdat slechts 5% van de Amerikanen een paspoort heeft en dus ooit in het 'buiten'land kan gaan), leven zij in de veronderstellling dat iedereen op aarde hun 18-eeuwse maten gebruikt (miles, gallons, Fahrenheit, 1 januari in de eerste week van het jaar, een week die op zondag begint, een 'stabiele' munt als de dollar die als $ in een celverwijzing als invariant-aanduiding wordt gebruikt).
Deze eigenwijzigheid van de VS-ers heeft zelfs tot ruimtevaartmislukkingen geleid, omdat programmeurs vergeten waren de US-maten in ISO maten te converteren.
Als jij moeite hebt dingen te onthouden doe je er goed aan je zoveel mogelijk aan te sluiten bij conventies: hoe kleiner de variatie en hoe gestandaardiseerder je werkt hoe minder je hoeft te onthouden en te programmeren. Het adagium 'structuring precedes coding' maakt je het leven (en de communicatie daarover) een stuk eenvoudiger.
Afwijken van een voor jou al lang uitgedachte en doordachte ISO-struktuur lijkt mij dan ook alleen maar irrationeel.

Omdat een forum de bedoeling heeft de deelnemers iets te laten leren doe je er verstandig aan je iets aan te trekken van de suggesties van degenen (zoals cow`18) die jou iets te leren hebben.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan