Thomson geen beeld en kort raar geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

george56

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2008
Hallo,
Ik heb vanavond een oude tv van zolder gehaald,die werkend is weggezet.
Het is een Thomson 25DG182
Toen ik hem aan zette,kreeg ik geen beeld,en hoorde na enkele sec. een geluid,wat leek op een bromfiets,waar het toerental van oploopt,en na ongeveer 5 sec. stopt.
Misschien heeft iemand een idee wat het kan zijn,en of het de moeite waard is om te repareren.
George

Dit is toch nog zo'n ouderwetse (beeldbuis)televisie ?

Ik zou hem openschroeven en kijken (nergens aanzitten) of je kunt localiseren waar het geluid vandaan komt, pas wel op, de dikke kabel die naar de beelbuis loopt staat 25.000 volt op en zelfs wanneer de televisie uit het stopcontact is kun je er nog steeds een optater van krijgen.

hier heb je vast niets aan maar wieweet
http://www.circuitsonline.net/forum/view/79426

Groeten Marcel

Allereerst bedankt voor de reactie,
Het is inderdaad een oudje,en de service mode had ik ook daar gevonden,maar als hij opstart krijg ik geen beeld.
Ik zal straks eens voorzichtig kijken en luisteren waar het geluid vandaan komt, en anders maar bij het grof vuil.

George

Soms wil grondig stofzuigen met zo'n borstel op de zuigmond ook wel eens helpen, het zijn namelijk stofnesten waar je U tegen zegt.

Groeten Marcel

Het geluid wat ik hoor komt uit de speakers,en hoor af en toe ook een stukje van een programma (krakend),en van binnen is hij zo goed als stof vrij(zie foto's.
Het kan geen slijtage zijn,omdat de tv van mijn oma is geweest,en zij had hem nog geen jaar voor haar overlijden gekocht.
Ik heb hem enkele weken als 2e toestel gebruikt,en daarna heeft hij een paar jaar in een hoek gestaan.
Ik zag wel een lamp achter de beeldbuis,maar die brandt niet als hij aan staat
George
IMG_0322.jpgIMG_0323.jpg

Dat is geen echte lamp hoor maar een onderdeel van de beeldbuis (elektronenkanon).

Ik heb er verder ook niet zoveel verstand van dat ik nu gelijk weet waar het aan ligt.
Zie je misschien nog iets van zekeringetjes er in zitten, op de printplaat ergens (van die glazen of porseleinen buisjes), misschien is er eentje doorgebrand.
Die kun je namelijk zelf makkelijk vervangen door een zelfde.
Zekeringetje

Ik denk toch dat je anders misschien naar en TV reparateur moet als je hem gemaakt wilt hebben.

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan